[scheikunde] Adsorptie en Extraheren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Adsorptie en Extraheren

beste,

ik heb morgen een centraal examen voor scheikunde maar ik begrijp nog steeds niet zo goed wat adsorptie en extraheren precies betekenen...

(Extraheren is 2 vaste stoffen uit elkaar halen d.m.v norit?)

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Adsorptie en Extraheren

Nee, dat is meer adsorptie. Adsorptie kan je zien als een soort spons die iets opzuigt. Bv Norit. Dat voeg je toe aan water. Je rotzooi (kleurstoffen bv) hechten zich hieraan. Als je het dan affiltreert hou je een kleurloze vloeistof. Het adsorbeert je kleurstof. Echt scheiden van vaste stoffen doe je hier niet mee.

Extractie is eigenlijk het omgekeerde. Je haalt eigenlijk de stoffen uit iets anders. Dit kan bv zoals bij koffie uit een vaste stof zijn. In de scheikunde zie je veelal vloeistof-vloeistof extractie. Een stof opgelost in bv water en die lost beter op in een organische oplosmiddel, dan trek/extraheer je de stof naar de organische laag. Dat is bv een goede manier om zouten kwijt te raken (die blijven opgelost in je waterlaag)

Berichten: 13

Re: Adsorptie en Extraheren

Bedankt voor je reactie,

Ik begrijp nu de adsorptie wel ...

maar extraheren blijft nogal vaag...

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Adsorptie en Extraheren

http://nl.wikipedia.org/wiki/Extractie_%28scheikunde%29

veel duidelijker dan dat zul je het denk ik niet gaan krijgen.

Berichten: 13

Re: Adsorptie en Extraheren

Dus... Scheiden van een mengsel waarbij de ene stof wel oplost in een oplosmiddel en de andere stof niet..

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Adsorptie en Extraheren

Ja, of in ieder geval liever in zit. Er zijn genoeg stoffen die best oplossen in water, maar nog liever in een ander (organisch) oplosmiddel zitten. Als je die stof uit het water wil halen, kan je het eruit extraheren.. je haalt het spul vanuit de waterlaag naar je andere laag.

Met koffie doe je eigenlijk hetzelfde, maar haal je het niet uit een andere laag, maar uit een vaste stof. Je haalt je caffeine/kleurstof/smaakstoffen uit het poeder en trek je in het water.

Reageer