blauwkleuring Glycol in warmtewisselaar?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

blauwkleuring Glycol in warmtewisselaar?

Binnen mijn bedrijfje wordt gewerkt met een gesloten ringsysteem met glycol voor de koelingen. Op de platen van de warmtewisselaar ontstaat na een maar maanden een helblauwe dikke korrelige aanslag terwijl de glycol kleurloos blijft. Het betreft hier enkel de pasteur welke batchsgewijs dagelijks wordt gebruikt bij temperaturen van 90-120°C. Op andere warmewisselaars welke geen hogere temperaturen krijgen is geen aanslag aanwezig.

Mijn vermoeden is een koperoxidatie oid? Kan iemand mijn vermoeden bevestigen/ ontkrachten of een andere verklaring geven? Frans

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: blauwkleuring Glycol in warmtewisselaar?

Als de platen van de warmtewisselaar van koper zijn zou de blauwe aanslag een koperverbinding kunnen zijn, maar welke verbinding valt zo niet te zeggen. Plaats eens een foto.

Is dit een pasteur voor melk of andere levensmiddelen? Mag daar koper voor gebruikt worden? Dat verbaast zeer!

Ik zou rvs verwachten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: blauwkleuring Glycol in warmtewisselaar?

Fred, De platen zijn van roestvast staal, wij vermoeden dat elders in het systeem zich koper bevindt wat zich op de rvs platen vastzet aangezien hier een hoge temperatuur en een lage stroomsnelheid ontstaat, daarnaast wordt tijdens sterilisatie van de warmtewisselaar de glycol eruit gelaten waarbij waarschijnlijk een film glycol achter blijft.

Waarmee zou de koper zich verbinden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: blauwkleuring Glycol in warmtewisselaar?

Je weet nog niet zeker of dit van koper afkomstig is, maar als het wel zo is dan moet er al heel wat koper verloren gegaan zijn om een dikke laag aanslag te vormen op vele vierkante meters oppervlak.

Glycol kan in aanwezigheid van zuurstof gedeeltelijk oxideren naar zuren, welke corrosie veroorzaken. Je zou de pH (zuurgraad) van je glycoloplossing eens moeten meten.

Als koper corrodeert lost het op in de vorm van Cu2+ ionen die bij voldoende concentratie de oplossing lichtblauw kleuren. Jouw glycol is kleurloos, zeg je, dus is de eventuele Cu2+ concentratie erg laag. Als de ww gesteriliseerd wordt met een film glycol op de platen zou er door verdamping een koperzout kunnen neerslaan, maar dan moet dan een zout zijn wat blijkbaar later niet opnieuw oplost als de ww weer in bedrijf is. Ik kan er nu geen bedenken.

Er bestaan teststrookjes voor meting van pH en ook voor aantonen van Cu2+ maar die laatste werkt alleen bij een concentratie van minstens 10 mg/Liter of zoiets. Je zou een liter van je glycoloplossing kunnen indampen door verwarming om de concentratie op te voeren, maar dan hou je wellicht alleen nog koper in pure glycol over en ik weet niet of die teststrookjes daar ook mee werken. Als je toch aan het indampen bent kun je ook eens doorgaan tot de het helemaal droog is en bezien of je dan dezelfde blauwe aanslag overhoudt als op de ww-platen. En dan proberen dat op te oplossen in een paar mililiter gedemineraliseerd water voor een teststrookje.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer