[biologie] mond-op-mondbeademing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

mond-op-mondbeademing

Hallo.

Ik heb een vraag over de volgende opdracht:

Door mond-op-mondbeademing probeer je iemand die zelf niet meer ademt het leven te redden. Waarom ademt het slachtoffert vanzelf weer uit?

Antwoord: De CO2-spanning in het bloed stijgt.

Ik had zelf als antwoord: uitademen is passief. Wanneer een persoon (zelf) actief inademt, dan volgt na het ontspannen van de binnenste tussenribspieren passieve uitademing. Is dit (ook) een juist antwoord of klopt het niet?

En bedoelen ze trouwens dat die CO2-spanning stijgt door de mond-op-mondbeademing of door de 'natuurlijke' stijging vanwege dissimilatie?

Berichten: 12.262

Re: mond-op-mondbeademing

Het lijkt me veilig om aan te nemen dat uitademen passief gebeurd. De toegevoegde CO2 die je in iemands mond ademt zal relatief weinig toevoegen aan de CO2 in het bloed dat van nature ontstaat in iemand die wel circulatie, maar geen ademhaling heeft.

Gebrek aan CO2 kan ook wel ademnood geven, maar dan heb je het eerder over hyperventilatie. Het typische in en uit ademen in een boterhamzak zorgt er dan voor dat de partiaaldruk van CO2 in de (her)ingeademde lucht dusdanig oploopt dat het slachtoffer geen CO2 meer verliest.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: mond-op-mondbeademing

Jouw antwoord is goed, het antwoord van het boek is fout. Toename van CO2leidt tot een verhoogde ademhalingsprikkel, zowel in- als uitademen. Het probleem is alleen dat mensen vaak niet meer ademhalen in een reanimatiesetting. Bovendien vraag ik me af hoe significant de bijdrage is van ingeblazen CO2 ten opzichte van de endogene CO2 bij iemand die geen ademhaling en circulatie meer heeft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: mond-op-mondbeademing

OK dat is duidelijk dan :) thx

Reageer