Springen naar inhoud

L&R (TU Delft) of Burgie (Gent)


  • Log in om te kunnen reageren

#1

stevea

    stevea


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2012 - 22:17

Hallo,

Ik zit momenteel in m'n 5de jaar Wiskunde-Wetenschappen ASO. Ik ben al bezig met wat ik zou willen studeren later en ik twijfel nu sterk tussen Lucht- en ruimtevaarttechniek aan TU Delft of Burgerlijk Ingenieur in Ugent. Daarom zou ik enkele vragen willen stellen aan jullie.

Is L&R makkelijker dan burgie of niet, want ik hoor veel dat L&R theoretisch minder zwaar is dan burgie? Anderszijds heb ik ook gehoord dat je met een diploma van L&R van de TU Delft heel makkelijk werk vindt (internationaal) en met een hoger loon, maar ik weet niet of dit klopt. Ik ben niet van kleins af aan al bezig met vliegtuigen ofzo, maar ik ben wel geïnteresseerd in de lucht- en ruimtevaart. Eigenlijk ben ik gewoon geïnteresseerd in alles wat met wiskunde en fysica is, maar ik zou burgie of L&R doen omdat het beter verdient.
Ik heb onlangs gehoord dat de TU Delft zou moeten bezuinigen en daardoor een numerus fixus heeft ingevoerd. Dat is op zicht geen probleem, maar de universiteit schrapt nu ook bepaalde vakken om de studielast te verminderen en daarbij heb ik ook gehoord dat ze de examens makkelijker maken en daar vrees ik voor. Ik ben bang dat de kwaliteit van de opleiding L&R dan daalt waardoor je een minder goeie ingenieur wordt. Heeft er iemand dit ook gehoord? Daarom overweeg ik, als de kwaliteit toch daalt in Delft, burgie te doen in gent want daar is het niveau hoog en moet de unif niet bezuinigen. L&R in Delft is volgens mij alleen goed omwille van z'n internationaal karakter, maar als de kwaliteit van de opleiding daalt dan is de keuze snel gemaakt.

Wat vinden jullie hiervan en welke raad kunnen jullie mij geven? Alles is welkom, ik wil gewoon zoveel mogelijk informatie. Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2012 - 15:34

- salarisperspectief is de slechtse reden om aan een studie te beginnen. Plezier in je werk is veel belangrijker!

- Qua baangarantie zit je met alle technische studies met een beetje praktijk (van technische natuurkunde tot werktuigbouwkunde en elektrotechniek) goed. De komende jaren is er een schrijnend tekort aan ingenieurs alsmede ook ICT-ers. Internationaal veelal hetzelfde. Duitsland heeft bijvoorbeeld nu al een tekort van zo'n 100,000 hoogopgeleide ingenieurs.

- Je studie is geen voorbode voor een bepaald vakgebied waarin je in de toekomst gaat werken.

In jouw specifieke geval: kies wat je het leukst vindt (burgie of L&R). Qua salaris en baangarantie zit het beiden wel snor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 mei 2012 - 16:46

Als burgerlijk ingenieur kan je je aan sommige universiteiten ook specialiseren in lucht en ruimtevaart.

#4

JBP

    JBP


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2012 - 22:46

Heb je interesse in een bepaalde burgie richting? Ik weet niets over L&R, maar studeer zelf voor burgie in Gent (materiaalkunde).
Er is bijvoorbeeld een groot verschil in de verschillende opties: werktuigkunde, bouwkunde, elektrotechniek, computerwetenschappen, materiaalkunde, chemische technologie en toegepaste natuurkunde (de eerste jaren zijn wel zeer algemeen vormend).

Ik zou puur op interesse afgaan, dan ben je volgens mij ook veel meer gemotiveerd dan dat je je keuze zou baseren op de moeilijkheidsgraad of het salaris.

#5

stevea

    stevea


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2012 - 23:45

Ten eerste, bedankt voor jullie reacties :)

- salarisperspectief is de slechtse reden om aan een studie te beginnen. Plezier in je werk is veel belangrijker!

- Qua baangarantie zit je met alle technische studies met een beetje praktijk (van technische natuurkunde tot werktuigbouwkunde en elektrotechniek) goed. De komende jaren is er een schrijnend tekort aan ingenieurs alsmede ook ICT-ers. Internationaal veelal hetzelfde. Duitsland heeft bijvoorbeeld nu al een tekort van zo'n 100,000 hoogopgeleide ingenieurs.

- Je studie is geen voorbode voor een bepaald vakgebied waarin je in de toekomst gaat werken.

In jouw specifieke geval: kies wat je het leukst vindt (burgie of L&R). Qua salaris en baangarantie zit het beiden wel snor.


Ja, ik vind het zelf ook belangrijk dat ik plezier heb in mijn werk later en dat de studie mij interesseert. ;) Mijn keuze voor burgie of L&R is omdat ik graag wiskunde en fysica doe en ik wil ze kunnen toepassen en nieuwe dingen maken, daarom zou ik ingenieur willen worden. Hoewel salaris en toekomstperspectief ook belangrijk zijn voor mij zou ik zeker niet een studie kiezen die mij totaal niet interesseert.

Als burgerlijk ingenieur kan je je aan sommige universiteiten ook specialiseren in lucht en ruimtevaart.


In België kan je dat toch maar pas doen in je master en alleen in de KU Leuven? Doe jij misschien burgie?

Heb je interesse in een bepaalde burgie richting? Ik weet niets over L&R, maar studeer zelf voor burgie in Gent (materiaalkunde).
Er is bijvoorbeeld een groot verschil in de verschillende opties: werktuigkunde, bouwkunde, elektrotechniek, computerwetenschappen, materiaalkunde, chemische technologie en toegepaste natuurkunde (de eerste jaren zijn wel zeer algemeen vormend).

Ik zou puur op interesse afgaan, dan ben je volgens mij ook veel meer gemotiveerd dan dat je je keuze zou baseren op de moeilijkheidsgraad of het salaris.


Momenteel zou ik, als ik geen L&R doe, werktuigkunde willen doen in Gent. Trouwens omdat je in Gent burgie doet heb ik een paar vraagjes voor jou, die je misschien weet. In welk jaar zit je momenteel? In Gent heb ik gelezen dat het 1ste jaar gemeenschappelijk is, vond je het 1ste jaar moeilijk qua leerstof, ik bedoel dat het veel van buiten leren is en niet veel toepassen en practica ofzo? Is het zo dat hoe verder je komt hoe meer praktische dingen doet ipv alleen maar veel theorie? Vond je de examens echt heel moeilijk of gewoon moeilijk? Hoelang studeerde je in de week in je 1ste jaar en nu? Vind je de opleiding burgie in Gent van hoge kwaliteit en zijn de lessen goed, gronding gegeven? Alvast bedankt voor je antwoorden ;)

#6

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2012 - 23:53

In België kan je dat toch maar pas doen in je master en alleen in de KU Leuven? Doe jij misschien burgie?


De VUB heeft een master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde, afstudeerrichting lucht- en ruimtevaart.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#7

stevea

    stevea


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2012 - 00:00

De VUB heeft een master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde, afstudeerrichting lucht- en ruimtevaart.


Ah dat wist ik nog niet, maar als ik L&R wil doen dan zou ik dat al vanaf het begin willen doen zoals in Delft, want daar krijg je al vanaf je 1ste jaar L&R vakken en je ziet waarschijnlijk ook een veel meer L&R vakken en je hebt meer practica denk ik. Het slechte aan Delft is dat er vanaf 2012-13 een numerus fixus is voor die opleiding dus ik weet niet of ik zeker kan beginnen, daarom is burgie in Gent ook een optie voor mij, maar ik zou deze opleiding aan VUB zeker overwegen ;)

#8

stevea

    stevea


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2012 - 15:15

Is er hier iemand die L&R of Burgerlijk Ingenieur doet en mij een beetje extra uitleg kan geven over die opleiding?

#9

JBP

    JBP


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2012 - 12:03

In welk jaar zit je momenteel?

Ik zit momenteel in mijn eerste masterjaar (materiaalkunde).

In Gent heb ik gelezen dat het 1ste jaar gemeenschappelijk is, vond je het 1ste jaar moeilijk qua leerstof, ik bedoel dat het veel van buiten leren is en niet veel toepassen en practica ofzo? Is het zo dat hoe verder je komt hoe meer praktische dingen doet ipv alleen maar veel theorie?

Het 1e jaar is inderdaad gemeenschappelijk (het 2e ook voor een groot deel). Het is best veel leerstof die je krijgt, maar de begeleiding in de bachelor is zeer goed: er zijn privé-sessies met de proffen (voor wiskunde) en er is een monitoraat die je meehelpt met planning, oefeningen, examenvoorbereidingen, ... . Daarbij is er nog een uitgebreide site van de studentenclub met uitgewerkte voorbeelden, oefeningen,.. .

Het moeilijkste aan dat eerste jaar is de hoeveelheid stof die je zal moeten verwerken. Maar zoiets is zeker niet onoverkomelijk hoor, vooral geen schrik hebben!

Je hebt in alle jaren voldoende practica, oefeningen, werkstukjes, bedrijfsbezoeken, enz.. dus het is zeker niet enkel theoretisch.

Vind je de opleiding burgie in Gent van hoge kwaliteit en zijn de lessen goed, gronding gegeven?

Zeker over de bachelorjaren ben ik zeer tevreden. Je kan alle begeleiding krijgen die je nodig hebt, maar je moet natuurlijk ook zelf het nodige doen. Laat je vooral niet afschrikken door verhalen, de meeste zijn behoorlijk overdreven.

#10

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2012 - 12:26

Ik studeer eveneens burgerlijk aan de VUB. Over het niveau moet je je nergens zorgen maken denk ik: Vlaanderen heeft geen slechte ingenieurs-opleidingen en TU Delft geniet ook een uitstekende reputatie (bepaalde profs bij ons geven ook les aan TU Delft).

Financiering is voor elke universiteit een belangrijk aspect om innoverend te blijven en een duurzame toekomst te kunnen bieden, dus dat TU Delft werkelijk het niveau zou laten zakken lijkt me sterk.

Over dat internationale karakter wilde ik toch even nog iets zeggen: dat is typisch een troef die onze universiteit uitspeelt, maar anderzijds worden die mogelijkheden voor wie wil wel aan elke andere universiteit geboden.

Wat JBP aanhaalt hierboven geldt uiteraard eveneens voor de VUB: zeker de eerste twee jaar dien je hard te werken maar met regelmaat en discipline geraak je er heus wel. De studiebegeleiding is ook aan de VUB erg uitgebreid.

Als je iets specifiek zou willen weten laat je het maar horen ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#11

JBP

    JBP


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2012 - 13:03

... (bepaalde profs bij ons geven ook les aan TU Delft).

Dit is aan de UGent ook het geval. Mag ik vragen welke richting je studeert?

#12

stevea

    stevea


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2012 - 20:03

Ik zit momenteel in mijn eerste masterjaar (materiaalkunde).


Het 1e jaar is inderdaad gemeenschappelijk (het 2e ook voor een groot deel). Het is best veel leerstof die je krijgt, maar de begeleiding in de bachelor is zeer goed: er zijn privé-sessies met de proffen (voor wiskunde) en er is een monitoraat die je meehelpt met planning, oefeningen, examenvoorbereidingen, ... . Daarbij is er nog een uitgebreide site van de studentenclub met uitgewerkte voorbeelden, oefeningen,.. .

Het moeilijkste aan dat eerste jaar is de hoeveelheid stof die je zal moeten verwerken. Maar zoiets is zeker niet onoverkomelijk hoor, vooral geen schrik hebben!

Je hebt in alle jaren voldoende practica, oefeningen, werkstukjes, bedrijfsbezoeken, enz.. dus het is zeker niet enkel theoretisch.


Zeker over de bachelorjaren ben ik zeer tevreden. Je kan alle begeleiding krijgen die je nodig hebt, maar je moet natuurlijk ook zelf het nodige doen. Laat je vooral niet afschrikken door verhalen, de meeste zijn behoorlijk overdreven.


Ah ok, ik heb nog niet echt veel verhalen gehoord over hoe erg burgerlijk is, maar ik heb wel al enkele keren gehoord dat het wel moeilijker is dan bv. Wiskunde ofzo. Ga je op kot? Als je op kot zit, was het moeilijk om een (deftig) kot te vinden in Gent? Weet je of de koten van de Ugent beter of slechter zijn dan koten bij particulieren?

Ik studeer eveneens burgerlijk aan de VUB. Over het niveau moet je je nergens zorgen maken denk ik: Vlaanderen heeft geen slechte ingenieurs-opleidingen en TU Delft geniet ook een uitstekende reputatie (bepaalde profs bij ons geven ook les aan TU Delft).

Financiering is voor elke universiteit een belangrijk aspect om innoverend te blijven en een duurzame toekomst te kunnen bieden, dus dat TU Delft werkelijk het niveau zou laten zakken lijkt me sterk.

Over dat internationale karakter wilde ik toch even nog iets zeggen: dat is typisch een troef die onze universiteit uitspeelt, maar anderzijds worden die mogelijkheden voor wie wil wel aan elke andere universiteit geboden.

Wat JBP aanhaalt hierboven geldt uiteraard eveneens voor de VUB: zeker de eerste twee jaar dien je hard te werken maar met regelmaat en discipline geraak je er heus wel. De studiebegeleiding is ook aan de VUB erg uitgebreid.

Als je iets specifiek zou willen weten laat je het maar horen ;)


Klopt het dat de VUB minder studenten burgerlijk ingenieur hebben in vergelijking met Gent of Leuven? Is de infrastructuur in Brussel goed voor practica's enzo?

#13

JBP

    JBP


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2012 - 20:13

Ah ok, ik heb nog niet echt veel verhalen gehoord over hoe erg burgerlijk is, maar ik heb wel al enkele keren gehoord dat het wel moeilijker is dan bv. Wiskunde ofzo. Ga je op kot? Als je op kot zit, was het moeilijk om een (deftig) kot te vinden in Gent? Weet je of de koten van de Ugent beter of slechter zijn dan koten bij particulieren?

Tijdens je 1e jaar hoor je waarschijnlijk ook wel dingen als '2/3 valt af', 'er was vorig jaar maar 10% geslaagd bij prof X' enz. Zuivere wiskunde lijkt me een stuk moeilijker eerlijk gezegd, maar dat is persoonlijk.

Koten kan je vinden op http://www.opkotingent.be/. Daar heb ik het mijne vandaan. Je kan ook eens gewoon een keertje gaan zien rond de faculteit, daar zijn er genoeg te vinden. Gent is wel duur, reken op 200-300€.

Veranderd door JBP, 29 mei 2012 - 20:15


#14

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2012 - 21:24

Klopt het dat de VUB minder studenten burgerlijk ingenieur hebben in vergelijking met Gent of Leuven? Is de infrastructuur in Brussel goed voor practica's enzo?


Ja dat klopt. Je start met een 100-tal ingenieurstudenten in het eerste jaar en een 40-tal ingenieur-architectstudenten. Afvalpercentages zijn vergelijkbaar met de andere universiteiten.

Dat kleinere aantal is vrij logisch: heel de VUB is kleiner dan UGent/ KUL. Dat is (vind ik) een voordeel want het is een pak persooonlijker: je bent echt geen nummer en de proffen en assistenten kennen je snel als je meewerkt e.d.
Bovendien krijg je een echte hechte band met je medestudenten, want je leert ze snel bijna allemaal kennen!
Infrastructuur is een breed woord: ik zou niet weten wat we tekortkomen, maar net zoals elke unief wil je steeds beter en nieuwer. Voor de chemie@materialen bijvoorbeeld staat er heel wat modern en uiterst nieuwe apparatuur. Voor bouwkunde gaan we soms naar de campus van de ULB 1 km verderop als het echt veel zwaarder moet zijn, dus dat loopt ook prima. Van de andere richtingen hoor ik toch ook geen klagen. Anders moet je eens naar de opendeurdagen komen, kan je een (persoonlijke) rondleiding krijgen over de campus en zelfs in het ingenieursgebouw specifiek als je dat vraagt (deed ik 4 jaar geleden ;) ).

Koten: voor eerstejaarsstudenten heb je normaal koten op de campus en er vlak tegenover. Prijs is 270 euro geloof ik. De privé is duurder over het algemeen.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#15

waanzin

    waanzin


  • >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2012 - 14:26

hey,

enkele jaar geleden stond ik voor de zelfde keuze, ik heb uiteindelijk in eerste instantie voor burgie gekozen voornamelijk om familiale redenen (met het plan om mijn master dan in delft te doen) maar heb na één jaar toch gekozen om te veranderen en direct ook mijn bach LR/AE te gaan doen.
ik heb mij jaar burgie wel aan de KUL gedaan. verder ben ik op dit moment derde jaars LR

Is L&R makkelijker dan burgie of niet, want ik hoor veel dat L&R theoretisch minder zwaar is dan burgie?

ja, een beetje het klopt dat LR minder theoretisch is de theoretisch vakken zitten in de maat van het mogelijk meer verspreid dit maakt de studie voor mij veel leuker meer concrete vakken in het eerste jaar op het eind van de bachelor heb je wel al theorie gezien die in het eerste jaar en half van burgie gezien wordt zei het wat meer toegepast op de lucht en ruimtevaart. sommige vakken zijn ook gewoon hellemaal het zelfde bv algebra zelfde boek enz. voort. verder is het zeker zo dat doordat LR 4 tentamen periode ( examen periode) kent in plaats van 2, de leerstof minder op stapelt en het examen korter op de les volgt. dit is zeker voor mensen die uit het middelbaar kommen die niet gewoon zijn grootte hoeveelheden te leren makkelijker. een bijkomede voordeel als Belg zal het eerste tremester voor wat de wiskunde betreft voornamelijk herhaling zijn voor jouw zeker als je 8 uren hebt gedaan dit geeft je wat meer tijd voor de andere vakken

Ik ben niet van kleins af aan al bezig met vliegtuigen ofzo, maar ik ben wel geïnteresseerd in de lucht- en ruimtevaart.Eigenlijk ben ik gewoon geïnteresseerd in alles wat met wiskunde en fysica is

geen enkele probleem,voor mij was dit ook zo, overigens komt een groot deel van de afgestudeerde studenten niet terecht in de lucht en ruimtevaart industrie

Ik heb onlangs gehoord dat de TU Delft zou moeten bezuinigen en daardoor een numerus fixus heeft ingevoerd. Dat is op zicht geen probleem, maar de universiteit schrapt nu ook bepaalde vakken om de studielast te verminderen en daarbij heb ik ook gehoord dat ze de examens makkelijker maken en daar vrees ik voor. Ik ben bang dat de kwaliteit van de opleiding L&R dan daalt waardoor je een minder goeie ingenieur wordt. Heeft er iemand dit ook gehoord?


het is inderdaad zo dat er bespaar moet worden er komt dus een nummers fixus hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet. wat betreft het makkelijker makken van de studie er worden inderdaad vakken afschaft maar dit zijn voornamelijk de leuke maar dure vakken zoals bv de 2de jaars flight test voor dit vak moesten alle studenten een test vlucht maken met een paar proefjes en er daar na een rapport over schrijven dit was om een deel van de theorie in de praktijk te zien. echter is er ook een 3de jaars flight test waarin een deel van de proeven worden herhaalt en enkel nieuwe worden uitgevoerd beide vakken zijn nu samen gevoegd 1 vlucht minder dus (en 1 vak minder van 1 studie punt). verder worden er ook enkele vakken geschrapt die achterhaalt zijn en noch enkel vakken samengevoegd om te veel overlapping te voor kommen, dit is echter normaal en moet hoe dan ook gebeuren om de opleiding up to date te houden. examens worden niet vereenvoudigde





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures