[biologie] ingeklapte long

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

ingeklapte long

Hallo,

opdracht biologie:

Davis belandt in het ziekenhuis. Oorzaak: een gat in zijn longvlies. Hij heeft een 'ingeklapte' long: er komt lucht in de interpleurale ruime, de ruimte tussen long- en borstvlies. Tijdens het inademen volgt die long de beweging van de borstkas niet meer en blijft klein. Een stekende pijn en benauwdheid zijn het gevolg. Davis' lichaam reageert met het vernauwen van de bloedvaten in de slecht werkende long, waardoor zijn goed werkende long meer bloed krijgt. Zo neemt de gaswisseling in het goede longdeel toe.

Beschrijf wat er tijdens een inademing van Davis gebeurt met de druk in de longblaasjes en de interpleurale ruimte aan de kant waar het longvlies kapot is.

Antwoordenmodel: Er verandert niets met de druk in het longblaasje, de druk in de interpleurale ruimte is laag (het volume wordt groter) en dus komt er lucht in de interpleurale ruimte. Dit luchtvolume gaat ten koste van het effectieve longvolume aan de kant waar het longvlies kapot is.

N.a.v. dit antwoord vraag ik me af of het volgende juist is: bij een ingeklapte long bliijft de druk in de longblaasjes gelijk aan die van de lucht, omdat de long de bewegingen van de borstkas niet meer volgt. De interpleurale ruimte volgt die bewegingen wel, waardoor daar wel een onder- en bovendruk onstaan bij ademen. De interpleurale ruimte neemt de ademhaling (niet gaswisseling bedoeld, maar transport zuurstof) over van de longen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: ingeklapte long

Een pneumothorax (klaplong) kan op verschillende manier ontstaan, maar altijd is er sprake van lucht die de pleuraholte instroomt. Het longvlies zit alleen bij een onderdruk tegen het borstvlies aan, als er lucht tussen het borst- en longvlies kan stromen dan is dit 'plakeffect' weg. Het gevolg is dat de long samenvalt.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het effect dat de interpleurale ruimte de bewegingen van het borstvlies dan gaat volgen. De pleuraholte is namelijk een holle ruimte als je de longen wegdenkt. De vliezen kunnen elkaars bewegingen wel volgen door pleuravocht, dat tussen het borst- en longvlies aanwezig is. Dit is een soort 'motorolie' om er voor te zorgen dat alles soepel over elkaar heen kan bewegen.

Bij een pneu zal niets, behalve de andere long, het transporteren van zuurstof overnemen. Daar is namelijk bloed voor nodig, en die uitwisseling kan alleen via de alveoli (longblaasjes) plaatsvinden. Wat vaak wel het geval is, is dat de andere long meer bloed ontvangt om alsnog te proberen voldoende gaswisseling en zuurstoftransport te creëren.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: ingeklapte long

Uit het antwoord haal ik sowieso niet dat de druk in de interpleurale ruimte STIJGT. Die is normaliter negatief ten opzichte van de atmosferische druk, maar deze zal -bij een directe connectie met de atmosfeer- gelijk worden aan de atmosferische druk. Als er ook nog eens een klepmechanisme is (wel lucht in, geen lucht uit) kan de druk zelfs vele malen groter worden dan de atmosferische druk. De zogenaamde spanningspneumothorax.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: ingeklapte long

Pectus schreef: wo 16 mei 2012, 08:01
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het effect dat de interpleurale ruimte de bewegingen van het borstvlies dan gaat volgen. De pleuraholte is namelijk een holle ruimte als je de longen wegdenkt. De vliezen kunnen elkaars bewegingen wel volgen door pleuravocht, dat tussen het borst- en longvlies aanwezig is. Dit is een soort 'motorolie' om er voor te zorgen dat alles soepel over elkaar heen kan bewegen.
Hoe kun je de longen wegdenken als de pleuraholte de holte is tussen het longslijmvlies en het borstvlies?

Wat ik bedoel is: je borstkas blijft nog steeds op en neer gaan. Het longslijmvlies zit niet meer 'vastgeplakt' aan het borstslijmvlies. Het borstslijmvlies zit aan de borstkas vast, dus dat beweegt nog steeds wel. De ruimte tussen het longslijmvlies en borstslijmvlies wordt nu dus groter en minder groot bij inademen. Waarschijnlijk klopt dit niet, maar zo zie ik het nu? :P
Pectus schreef: wo 16 mei 2012, 08:01
Bij een pneu zal niets, behalve de andere long, het transporteren van zuurstof overnemen. Daar is namelijk bloed voor nodig, en die uitwisseling kan alleen via de alveoli (longblaasjes) plaatsvinden.
Ik bedoelde niet het transport van zuurstof naar bloed, maar de lucht die in en uit je longen gaat. Als er lucht in de interpleurale holte komt, dan moet dat langs je longen zijn gegaan. Ik weet dat het allemaal fout is, maar ik snap het gewoon nog niet. :P
anusthesist schreef: wo 16 mei 2012, 08:42
Uit het antwoord haal ik sowieso niet dat de druk in de interpleurale ruimte STIJGT.
"de druk in de interpleurale ruimte is laag (het volume wordt groter)"

Wat bedoelen ze dan met dat het volume groter wordt?

(Ik interpreteerde het eerst als dat de druk in de interpleurale ruimte daalde omdat het volume groter werd. Waarschijnlijk bedoelen ze dat de druk voor de klaplong laag os, maar dan snap ik niet wat ze willen zeggen met dat het volume groter wordt.)
anusthesist schreef: wo 16 mei 2012, 08:42
Die is normaliter negatief ten opzichte van de atmosferische druk, maar deze zal -bij een directe connectie met de atmosfeer- gelijk worden aan de atmosferische druk. Als er ook nog eens een klepmechanisme is (wel lucht in, geen lucht uit) kan de druk zelfs vele malen groter worden dan de atmosferische druk. De zogenaamde spanningspneumothorax.
Wat houdt dat klepmechanisme in? Ik zie op wiki iets staan over ventielwerking bij spanningspneumothoras, maar er wordt geen verdere uitleg gegeven. Hoe kan lucht er wel in gaan, maar niet uit? Uiteindelijk is de druk in die holte toch hoger dan die van de atmosfeer, en zal de lucht (uit de atmosfeer) daar toch niet heen gaan?

Reageer