Springen naar inhoud

Cadmeren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Sucho10

    Sucho10


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2012 - 10:13

Hallo,
Als hobby hou ik me al geruime tijd bezig met het restaureren van een oldtimer Vespa. Het project is al dermate gevorderd en bevindt zich nu in de fase van heropbouw. Om de geest van de scooter te behouden worden geen nieuwe onderdelen aangekocht, maar wordt het oorspronkelijke materiaal geherwaardeerd in de mate van het mogelijke. Met betrekking tot de bouten en de moeren heb ik volgend probleem :
Omdat Piaggio bij de bouw van zijn Vespa’s na de 2de WO gebruik maakte van zijn overstock aan vliegtuigonderdelen, is bij de opbouw gebruik gemaakt van gecadmeerde bouten en moeren. Ik heb me suf gezocht naar mogelijke oppervlaktebehandelaars, maar sedert het Cadmiumbesluit van 1999 is het hen ten strengste verboden om dit nog te doen. Dan maar op zoek in de vakliteratuur om een technische beschrijving te pakken te krijgen om electrogalvanisch Cadmium zelf aan te brengen. Helaas, ook hier is weinig of niets te vinden.

Wie kan me hierbij helpen ?
Alvast bedankt.
Groeten,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2012 - 19:58

Het is niet voor niets zo streng verboden. Ik zou in dit geval gaan voor een alternatief dat zo goed mogelijk lijkt op het origineel, maar dat geen gebruik maakt van dit zeer giftige metaal.

Kijk eens op http://www.motorfiet...=technisch&nh=1 ; hier wordt gerefereerd aan een sterk gelijkende en zeer betaalbare oplossing: blauw verzinken.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures