Cadmeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Cadmeren

Hallo,

Als hobby hou ik me al geruime tijd bezig met het restaureren van een oldtimer Vespa. Het project is al dermate gevorderd en bevindt zich nu in de fase van heropbouw. Om de geest van de scooter te behouden worden geen nieuwe onderdelen aangekocht, maar wordt het oorspronkelijke materiaal geherwaardeerd in de mate van het mogelijke. Met betrekking tot de bouten en de moeren heb ik volgend probleem :

Omdat Piaggio bij de bouw van zijn Vespa’s na de 2de WO gebruik maakte van zijn overstock aan vliegtuigonderdelen, is bij de opbouw gebruik gemaakt van gecadmeerde bouten en moeren. Ik heb me suf gezocht naar mogelijke oppervlaktebehandelaars, maar sedert het Cadmiumbesluit van 1999 is het hen ten strengste verboden om dit nog te doen. Dan maar op zoek in de vakliteratuur om een technische beschrijving te pakken te krijgen om electrogalvanisch Cadmium zelf aan te brengen. Helaas, ook hier is weinig of niets te vinden.

Wie kan me hierbij helpen ?

Alvast bedankt.

Groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cadmeren

Het is niet voor niets zo streng verboden. Ik zou in dit geval gaan voor een alternatief dat zo goed mogelijk lijkt op het origineel, maar dat geen gebruik maakt van dit zeer giftige metaal.

Kijk eens op http://www.motorfietsweb.nl/index.php?c ... h%26nh%3D1 ; hier wordt gerefereerd aan een sterk gelijkende en zeer betaalbare oplossing: blauw verzinken.

Reageer