[biologie] Toelatingsexamen vraag DNA replicatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Toelatingsexamen vraag DNA replicatie

Deze vraag komt uit het toelatingsexamen van vorig jaar:

Waarom wordt bij DNA-replicatie één van beide strengen langzamer aangemaakt dan de andere?

A. omdat het DNA-polymerase de stukken nog aan elkaar moet hechten

B. omdat enzymen voor de replicatie uitgeput raken

C. omdat de ene DNA-streng in fragmenten wordt aangemaakt, terwijl de andere (5'-3') in 1 keer aangemaakt wordt

D. omdat de ene DNA-streng in fragmenten wordt aangemaakt, terwijl de andere (3'-5') in 1 keer aangemaakt wordt


Mijn gedacht is C, maar kan het niet ook D zijn - afhankelijk van hoe je het bekijkt?

De streng die als eerste continu wordt aangemaakt (~leading stand) is idd van 5' naar 3' georienteerd, maar die hecht zich op de oorspronkelijke streng die 3'-5' georienteerd is. Ik vind deze vraag eigenlijk niet zo duidelijk...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Toelatingsexamen vraag DNA replicatie

Verplaatst naar Huiswerk.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Toelatingsexamen vraag DNA replicatie

Wellicht biedt wikipedia de uitkomst:

http://nl.wikipedia.org/wiki/DNA-polymerase

Ook deze animatie op bioplek.nl is verhelderend:

http://www.bioplek.org/animaties/moleculaire_genetica/dna.html (paar keer doorklikken)
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Toelatingsexamen vraag DNA replicatie

Ik vermoed dat ze Okazaki fragmenten bedoelen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Toelatingsexamen vraag DNA replicatie

ik zou de vraag interpreteren als volgt: je hebt het over de streng die gemaakt wordt.

En idd gaat het over Okazaki-fragmenten
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Toelatingsexamen vraag DNA replicatie

Typhoner schreef: do 17 mei 2012, 17:58
ik zou de vraag interpreteren als volgt: je hebt het over de streng die gemaakt wordt.


Ja, dat is wat ik ook denk. En dus zou het dan antwoord C zijn.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer