Hefboomwerking bij paardenbitten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Hefboomwerking bij paardenbitten

Archimedes en de paardensport, een mooie combinatie om mijn eerste topic hier te maken. Hopelijk plaats ik hem zo goed volgens de richtlijnen en anders hoor ik de aanpassingen voor de volgende keer (en dan alvast mijn excuses ook).

Vanuit hobby matig perspectief heb ik een grote interesse ontwikkeld in paardenbitten en hun werking (www.paardenbitten.nl). Hoe meer ik hierover leer(de), hoe meer de conclusie werd gevormd dat de werking en natuurkunde nauw samengaan.

Zo zijn er bepaalde type bitten die werken door middel van hefboomwerking, dus als de ruiter aan de teugel trekt (netter gezegd, aanneemt) dan ontstaat er onder andere druk achter de oren in de nek, zoals de volgende afbeelding wellicht duidelijk maakt: http://www.lesaboteu...portrait_01.jpg.

Tot zover even de korte introductie en aankomend bij mijn centrale punt.

Afbeelding Afbeelding

De linkse afbeelding komt van Wikipedia weg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom) en de rechtse afbeelding van mijn website (http://paardenbitten...#Hefboomwerking). Hierbij even een korte uitleg van de rechter afbeelding voor wat betreft de legenda:

- Punt 1: Hier wordt de bakstuk bevestigd. Dit is een riem die via de rechter kaak, achter de oren langs en via de linker kaak weer bevestigd wordt aan de andere kant van het bit. Bij aanname van de teugel krijgt het paard druk achter in de nek (mits dit soort bitten worden gebruikt);

- Punt 2: Het stuk wat in de mond zit en dus de as van de wig. Tevens kunnen hier de teugels aan bevestigd worden;

- Punt 3 en 4: De plaatsen waar onder andere de teugels aan bevestigd kunnen worden. Archimedes heeft natuurkundig beschreven: hoe lager bevestigd/hoe langer de arm, hoe minder kracht nodig is om meer kracht over te brengen;

In dit topic gaat het om punt 2, waar de teugels ook aan bevestigd kunnen worden. In de paardenwereld is de kennis schaars over het feit of op dat punt de hefboom in werking gesteld kan worden of niet.

Voor mij is het niet meer dan logisch dat je geen hefboomwerking kunt krijgen als je druk op de as uitoefent. Een forum lid van een paardenforum heeft dit in de praktijk laten zien met een fotoserie: http://clipsje.jalbu...en-hun-effect/.

Ik ben dus heel benieuwd hoe hier, vanuit de wetenschap, tegen aan wordt gekeken en of ik met mijn idee goed zit, of dat ik juist belangrijke componenten over het hoofd heb gezien.

Hopelijk heb ik dit topic dus goed omschreven volgens de richtlijnen en wordt het interessant om als naslagwerk te houden.
[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I turn the music up[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I got my records on[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I shut the world outside [/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]until the lights come on[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]Coldplay - Every teardrop is a waterfall[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Hefboomwerking bij paardenbitten

Ondertussen is het alweer een ruime tijd geleden dat ik dit topic geopend heb, maar ik zag dat helaas niemand had gereageerd wat erg jammer is.

Is er dus wellicht iemand die zich over dit onderwerp kan uitlaten?
[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I turn the music up[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I got my records on[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]I shut the world outside [/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]until the lights come on[/font]

[font=Arial, Helvetica, sans-serif]Coldplay - Every teardrop is a waterfall[/font]

Berichten: 389

Re: Hefboomwerking bij paardenbitten

Het probleem met deze topic is m.i. dat je niet echt een specifieke vraag omschrijft waarom hier kan worden geantwoord. Eigenlijk kunnen we op dit moment niet meer doen dan bevestigen dat er iets is als een hefboom.

Het is best om een schematisch tekeningetje te maken voor de gewenste bitjes: wat is het aspunt of de aanhecting van het bit, wat is de lengte van de ene kant (doorgaans de bovenkant van het bit waar het door een riemetje wordt vastgehouden op de neus) en wat is de lengte van de kant waar u teugels op aangrijpen. En onder welke hoek grijpen u teugels aan. En dan is het niet meer dan normaal dat hoe groter de verhouding van het stuk waar u teugels op aangrijpen t.o.v. het stuk tussen de bijtzone en de bovenkant waar het riemetje zit, hoe groter de druk die daarmee wordt uitgeoefend op het bit.

Verder is u rechtste foto niet echt duidelijk, waardoor het moeilijk te antwoorden is of er op bit 2 wel dan niet een bijkomend hefboom voordeel is. Mogelijks krijg je dus meer hulp of informatie als je die tekening aanpast dat ze zichtbaar is, en enkele doelgerichte vragen stelt.

Reageer