Voldoet deze brug voor Surabaya (Indonesië) aan de wetten van Newton

Moderator: physicalattraction

Reageer

Voldoet deze brug voor Surabaya (Indonesi

Er is een abitieus project lopende om een brug te bouwen in Surabaya. Maar wat ik mij afvraag is of deze brug bestand is tegen de aardbevingen van 8 op de schaal van richter?

Zijn er m.a.w. verbeteringen aan dit pilot-project mogelijk?

(rekening houdend met resonantie)
Bijlagen
mechanica.jpg
mechanica.jpg (67.58 KiB) 903 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Voldoet deze brug voor Surabaya (Indonesi

Je hebt hier een onnoemelijk simpel schaalmodelletje dat meer architecturaal bedoeld is om een zicht op een ontwerp te krijgen dan een technisch ontwerp.

Hoop jij hier echt een ernstig antwoord op te krijgen?

Ik ga ervan uit dat men daar ingenieurs/studieburelen bij betrekt die van wanten weten en dat dat niet aan een hobbyist overgelaten wordt.

En als Indonesië niet de nodige kennis in huis heeft, halen ze daar automatisch de nodige kennis bij van waar ook ter wereld.

En de angst voor resonanties van bruggen is reeds tientallen jaren een probleem waar iedereen van doordrongen is die iets met bruggen te maken heeft.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Voldoet deze brug voor Surabaya (Indonesi

Sinds deze ramp doet elke ingenieur het in zijn broek om dergelijke fouten nog te maken en worden die fenomenen wereldwijd bestudeerd en gesimuleerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tacoma_Narrows_Bridge

De Tacoma Narrows Bridge is een hangbrug in de Verenigde Staten van 1,6 km. Het was de op twee na langste brug van de wereld op het moment dat zij was gebouwd. Op 7 november 1940 om ongeveer 11 uur is de Tacomabrug ingestort door trillingen, veroorzaakt door de wind. Deze brug bevond zich vlak bij de stad Tacoma in de staat Washington en was nog maar 4 maanden opengesteld voor het verkeer. De brug stortte in doordat de wind de brug in resonantie bracht.

http://www.google.com/search?num=100&hl ... 24&bih=586
Eric

Reageer