[scheikunde] Zuren die in water wel of niet volledig ioniseren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Zuren die in water wel of niet volledig ioniseren

Goededag,

Ter voorbereiding op mijn examens ben ik nu bezig met zuren. Wat ik inmiddels weet is dat een sterk zuur in water volledig ioniseert. Voor een zwak zuur geldt het tegenovergestelde: deze ioniseert niet volledig in water.

Wat ik mij nu dus afvroeg: Kan ik aan de formule van een zuur zien of dit een sterk of een zwak zuur is? Of in andere woorden: Kan ik aan de formule van een zuur zien of deze wel/niet volledig ioniseert in water?

Of moet ik dit gegeven echt uit tabel 49 (lijst met sterke en zwakke zuren) halen?

Mvg, Stefan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zuren die in water wel of niet volledig ioniseren

Je dient in ieder geval te weten dat zwavelzuur en salpeterzuur sterke zuren zijn. Hetzelfde geldt voor de zuren HCl, HBr en HI. Als vuistregel zou je kunnen hanteren dat de zuurconstante van een sterk zuur vele malen hoger dan 1 is, en dat de zuurconstante van een zwak zuur kleiner dan 1 is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Zuren die in water wel of niet volledig ioniseren

Je bedoelt ws. de brutoformule. Neen, daaraan kan je niet echt "zien" of het een sterk zuur is of niet. Ik vrees dat je idd. van buiten zult moeten leren welke de sterke zuren zijn. Al de rest is dan sowieso zwak.

Een goed ezelsbruggetje zoeken zou ik zeggen.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Berichten: 6

Re: Zuren die in water wel of niet volledig ioniseren

Bedankt voor de reactie.

Dat wordt dus een lijstje opstellen met sterke zuren en deze goed gaan leren ;)

Reageer