Springen naar inhoud

Potentiele energie tijdens faseoverangen

• Log in om te kunnen reageren

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2012 - 15:15

Dit is iets wat ik niet helemaal begrijp...

In de cursus die ik hier heb, zegt men dat de potentïele energie het grootst is bij vaste stoffen, en het kleinst bij gassen (1).
Even later heeft men het over faseovergangen, en stelt men dat tijdens de faseovergangen van vast naar vloeibaar, en vloeibaar naar gas telkens de Ep vergroot tgv. de toegevoegde warmte (2).

Dat is dan toch tegenstrijdig met de eerste verklaring? Of zie ik iets over het hoofd?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 mei 2012 - 15:58

Als het over molekulen gaat, dan is de eerste verklaring in de cursus fout en de tweede correct.
De potentiële energie van gasmolekulen is het grootst.
Hydrogen economy is a Hype.

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2012 - 16:23

Ja, ik denk dat de eerste verklaring ws. geïnterpreteerd moet worden als "de Ep is bij vaste stoffen het grootst, dwz. groter dan de Ek, bij vaste stoffen ." Terwijl het bij gassen zo is dat de Ek daar groter is dan de Ep , dus het grootst ahw. Maar als we de twee gaan vergelijken is zowel de Ek als de Ep (de totale E dus) groter bij gassen dan bij vaste stoffen.
Of niet?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 mei 2012 - 16:37

Het is zeer moeilijk voor buitenstaanders om aan de hand van een paar uit hun verband gerukte zinnen te begrijpen wat de cursusauteur bedoelt. Dan zou je niet een paar zinnen maar een of twee paginas van de cursus moeten scannen en uploaden.

Ep en Ek van gas > Ep en Ek van vloeistof > Ep en Ek van vaste stof.

Veranderd door Fred F., 17 mei 2012 - 16:37

Hydrogen economy is a Hype.

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2012 - 17:11

Klopt. Maar ikzelf heb ook maar wat ik al opgeschreven heb. Indien ik deze cursus zelf gevolgd had (het gaat hier om een schoolnotities die ik gekregen heb), dan had ik deze vraag ws. niet hoeven te stellen.
En aangezien u zelf bevestigt dat "Ep en Ek van gas > Ep en Ek van vloeistof > Ep en Ek van vaste stof. ", denk ik dat mijn interpretatie uit mijn tweede berich juist zal zijn.

:)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures