conductie doorheen een plaat

Moderator: physicalattraction

Reageer

conductie doorheen een plaat

hoi,

Ik ben al enige tijd aan het zoeken achter de formule van conductie doorheen een plaat.

Hetgeen ik wel heb gevonden is deze doorheen een buis, nl:

[lex]

R_wall=(ln(D_o/D_i))/(2*pi*k*L)

[/lex]

en Q= (deltaT/R)

met R de thermische weerstand,

D_o, i: uitwendige diameter van de buis, resp inwendige

k: thermische conductiviteit

L: lengte van de buis

bron: Fundamentals of Thermal Fluid Sciences, Yunus A. Cengel, Robert H. Turner & John M. Cimbala, McGraw Hill, 3rd edition, 2008 International Edition, ISBN: 978-007-126631-4.

als ik hierover nadenk, samen met wikipedia,

kan het zijn dat de thermische weerstand van een vlakke plaat de volgende is?:

R= x/(k*A) ?

met x: de plaatdikte, k de thermische conductiviteit, A: oppervlakte van de vlakke plaat

Bedankt,

Alain

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: conductie doorheen een plaat

Inderdaad. Voor een vlakke plaat geldt immers de Wet van Fourier.

Overigens is voor warmteoverdracht ook de convectie (en soms ook straling) van medium1 naar plaat, en van plaat naar medium2 van belang.

Tenzij jouw plaat een isolatiemateriaal is speelt de R van de plaat bij warmteoverdracht gewoonlijk nauwelijks een rol. Dat geldt ook voor de R van een buis in een warmtewisselaar: gewoonlijk verwaarloosbaar t.o.v. de beide R's van convectie.
Hydrogen economy is a Hype.

Re: conductie doorheen een plaat

Alright!

ik wist zelfs niet dat het een wet had! :-) nu dus wel ;-)

ik heb het nodig voor de volledigheid van mijn literatuurstudie en het is een lucht-water warmtewisselaar en aangezien lucht een slechte convectiecoëfficient heeft doen ze aan de luchtzijde vinnen om dat contactoppervlak te vergroten. bij ons is deze van aluminium (goede conductie)

normaal is dan het totaal oppervlak:

A(unfinned)+rendement*A(finned)

Indien je het aluminium als isotherm veronderstelt is het rendement ervan dus 1.

Is dit het geval bij aluminium? of zal deze wel een soort rendement hebben?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: conductie doorheen een plaat

Rendement van een vin (fin efficiency) is sterk afhankelijk van de verhouding tussen vinhoogte en vindikte. Hoe dunner de vin en/of hoe hoger des te lager de efficiency. Logisch.

In denk niet dat het in jouw boek staat dus plaats ik hieronder een grafiek waarmee je eenvoudig de fin efficiency kunt bepalen. Grafiek is afkomstig uit een ander boek van Cengel, namelijk: Heat Transfer, A Practical Approach.

Let op: dit heeft niets van doen met bovengenoemde R van een vlakke plaat. Die R geldt voor geleiding van de linkerwand naar de rechterwand van een plaat. Bij vinnen is dat niet het geval maar is er geleiding van beide wanden naar het middel van de vin (of omgekeerd zoals bij afkoelen door lucht) en geleiding over de lengte van de vin.
Bijlagen
Fin Efficiency.jpg
Fin Efficiency.jpg (98.5 KiB) 340 keer bekeken
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer