[natuurkunde] Tralieconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Tralieconstante

Op een tralie valt monochromatisch licht met een golflengte van 6,3 x 10-7 m.

Op een scherm, dat op 2,00 m van het tralie staat, vindt men dat de afstand tussen de beide eerste-ordemaxima 23 mm bedraagt. Bereken de tralieconstante.
Hieronder mijn uitwerking. Ergens loopt het niet goed, aangezien het antwoord 0,11 mm is, en ik op 0,06 mm uitkom. Een hoek van 0,66 graden vind ik al wat verdacht, maar om die alfahoek te berekenen moet ik toch echt de overstaande zijde delen door de aanliggende...dus ik weet niet waar het dan wel verkeerd loopt.

Zou iemand er even naar willen kijken? Alvast bedankt! :)
106_4216.JPG
106_4216.JPG (68.46 KiB) 717 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Tralieconstante

moet je niet de helft van 23 mm nemen? Het is de afstand tussen de twee die 23 mm is, niet?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Tralieconstante

Pectus schreef: vr 18 mei 2012, 11:03
Hieronder mijn uitwerking. Ergens loopt het niet goed, aangezien het antwoord 0,11 mm is, en ik op 0,06 mm uitkom. Een hoek van 0,66 graden vind ik al wat verdacht


De driehoek die je gebruikt voor alpha heeft als overstaande zijde 23/2 mm, niet 23 mm (dat is de afstand tussen beide 1e orde maxima).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Tralieconstante

Aaah, tuurlijk! Helemaal overheen gekeken dat het tussen beide 1e orde maxima is, bedankt beide! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer