Elektronen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 462

Elektronen

Ik was één van mijn wetenschaps boeken aan het lezen (How to live forever +34 other really interesting uses of science, Auteur: Alok Jha) En ik kwam het volgende tegen:

''The reason this book does not fall through the table is that trillions of negatively charged electrons on the surface of the table repel the trillions of electrons at the edge of the book. You think the book is resting on the table, but it is actually hovering above it by the tiniest imaginable distance. Electrons, locked into obeying the powerful electromagnetic force, always repel. They never touch.

Dus materie raakt andere materie nooit aan? ls deze bewering waar? :? Als iemand dit kan bevestigen, graag. Ik heb hier namelijk een hoop vragen over als het correct is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Elektronen

Dat lijkt mij correct.

Aanraken is echter een term waar je allerlei definities van kan geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Elektronen

Wat ik bedoel met aaraken, is dat de atomen van objecten elkaar aanraken, en niet dat de elektronen van twee verschillende objecten elkaar afstoten. Als er altijd ruimte tussen twee objecten zit (al is het de kleinste afstand bedenkbaar)..Hoe kan ik de structuur van een object voelen? Hoe kan wrijving ontstaan als objecten eigenlijk ''zweven'' als een object bovenop een ander object wordt gelegd? Hoe kunnen mijn zenuwen vertellen dat ik een object aanraak, als er eigenlijk ruimte tussen de zenuwen en het object zit? Hoe kan plakband plakken aangezien elektronen de elektronen van het plakband afstoten? ...Zo kan ik wel even doorgaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektronen

"materie" op zich bestaat ook vooral uit lege ruimte, dus dat twee objecten elkaar niet "volledig" kunnen aanraken is in die context niet zo vreemd. Dat je iets kan "voelen" is in feite de sensatie dat je wordt afgestoten door iets.

Dat sommige dingen afstoten, en andere toch binden moet je zoeken in de verschillende types aan interactie die mogelijk zijn.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Elektronen

Als het de sensatie is dat ik wordt afgestoten door iets, hoort alle materialen dan niet hetzelfde aan te voelen?

Het boek had het er ook over, dat zonder de elektronen, dat het boek dwars door de tafel heen zal gaan. Stel je een object voor, dat nul elektronen heeft, kan het object dwars door elk ander object gaan? Als een zogenaamd ''spookobject''?

Reageer