LEDs aansturen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

LEDs aansturen

Hallo,

Ik ben bezig met een simpele schakeling voor op muziek reagerende LEDs.

Nu wil ik alleen wel gebruik maken van 3 LEDs (RGB)

nu heb ik volgens mij wel een redelijk kloppende schakeling maar ik weet de waardes van de potmeters en de weerstanden nog niet. Kunnen jullie mij daarbij helpen?

De schakeling
RGB led met geluidssensiviteits schakeling.jpg
RGB led met geluidssensiviteits schakeling.jpg (23.55 KiB) 498 keer bekeken
Het gaat om de volgende drie leds:

rood: http://www.leds-buy....graden-5mm.html

Groen: http://www.leds-buy....graden-5mm.html

Blauw: http://www.leds-buy....graden-5mm.html

Groet,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: LEDs aansturen

Verplaatst vanuit het natuurkundeforum.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LEDs aansturen

Als de transistor vol wordt opengestuurd dan staat er bijna 12V over led + weerstand.

De spanning over de led varieert van 1,8 tot 3,3 V, afhankelijk van de kleur.

Voor de weerstand blijft dus zo'n 9 à 10 V over. De aanbevolen stroom door de led is 20mA.

Dat levert voor de weerstand dan een waarde van ongeveer 500 ohm op.

Ik zou overigens voor de basis ook nog een weerstand zetten. Zoals je het nu tekent zal de transistor snel kapot zijn.

Berichten: 12.262

Re: LEDs aansturen

Sterker nog, er is goed kans dat dit in de praktijk helemaal niet gaat werken.

Als het aansturende apparaat een ontkoppelcondensator heeft zal daarover een DC component opbouwen die vervolgens voorkomt dat er nog stroom naar de basis van de transistor loopt. Je zou dat kunnen tegengaan door een diode in tegengestelde richting aan de ingang te kunnen toevoegen, al blijft het niet bijzonder fraai opgezet ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: LEDs aansturen

Ik zou allereerst een condensator (geen elco) opnemen in serie met audio in, dit om te voorkomen dat er een gelijkspanningscomponent door de 'primaire' kring van de schakeling gaat, die de tansistor opblaast.

Ten tweede is ook de resulterende wisselspanning mogelijk nog te hoog voor de transistorbasis, dat valt (niet fraai) op te lossen met een extra weerstand in serie met de condensator. Afhankelijk van de capaciteit van genoemde condensator is deze weerstand ook nodig om de audio-uitgang niet teveel te belasten. Andere mogelijkheid is dmv. met twee antiparallelle diodes de wisselspanning te laten 'clippen' en zo de basis van de transistor te beschermen, hier is zeker een weerstand nodig om de audio-uitgang te beschermen.

Verder ontgaat mij het nut van drie led's met potentiometers, alle drie de leds zullen hetzelfde knipperen, en alleen de helderheid van de leds is onderling te regelen. Wil je een 'lichtorgel' dan zal je per led toch verschillende hoog/laag filtertjes moeten toepassen, zodat een led de bas, een de middentonen en een de hoge tonen weergeeft.

Dit is typisch een schakeling die je eerst op een protobordje moet testen en ontwikkelen. Mogelijk is overigens een opamp ipv een transistor een betere keuze. Daar zou je even naar moeten zoeken, want ik ben al een aardig tijdje het praktische zicht op de diverse nieuwe uitvoeringen kwijt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: LEDs aansturen

Aanvulling, kijk ook eens HIER naar een eenvoudig lichtorgeltje. Weilswaar voor aansturing van een paar forse lampen dmv. Triacs, maar ook met voorbeelden van eenvoudige filtertjes. Overigens wordt hier een beter principe gebruikt om het lichtorgel en de audio-uitgang tegen elkaar te beschermen; ze worden gescheiden door een eenvoudige ingangstrafo:

Afbeelding

Reageer