[wiskunde] Significantie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Significantie

Hoi, 

Ik ben bezig met mijn scriptie en wil in mijn analyse de Chi kwadraat toets gebruiken. 

Ik wil deze toepassen op stellingen met een 5 punt likertschaal in combinatie met geslacht of in combinatie met opleiding (7 mogelijkheden).

Ik ben er achter dat niet wordt voldaan aan de voorwaarden van de Chi kwadraat. Als alternatief  kun je de fisher's exact test doen, maar moet het dan een 2x2 tabel zijn?

Mijn vraag: hoe kan ik de Chi kwadraat toets of een variant toepassen op de stellingen in mijn onderzoek? En kan dit ook als beide variabelen in de kruistabel meer dan 2 punten hebben? Bijv. een stelling (5 punten likertschaal) in combinatie met opleiding (7 mogelijkheden)?

Hopelijk kan ieman mij op weg helpen :) . Groetjes

Re: Significantie

Is er niemand die mij kan helpen? Of mijn vraag niet duidelijk? Groetjes!

Berichten: 289

Re: Significantie

Cecielle schreef: za 19 mei 2012, 11:28
Is er niemand die mij kan helpen? Of mijn vraag niet duidelijk? Groetjes!
Vrijdagnacht en zaterdagochtend zijn over het algemeen niet de meest populaire tijden voor statistiek.
Cecielle schreef: vr 18 mei 2012, 22:05
Als alternatief kun je de fisher's exact test doen, maar moet het dan een 2x2 tabel zijn?
Niet per se.

Als het probleem is dat je verwachte waarden te klein zijn, is er ook de mogelijkheid dat je het aantal cellen reduceert door het aantal verschillende niveaus te verkleinen. Als je 'opleiding' terugbrengt van 7 niveaus naar 3 ('laag' - 'midden' - 'hoog') ben je misschien al een heel eind.

Reageer