Springen naar inhoud

Drukverandering in de longen

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2012 - 23:03

Hoi,
bio-vraag:
1. In de volgende bron is het ademvolume weergegeven tijdens een normale in- en uitademing.
a. Neem de bron over en geef het drukverloop in de bronchiën (p1) en in de interpleurale ruimte (p2) weer tijdens die ademhaling. De beginwaarden van p1 en p2 zijn aangegeven.
b. Verklaar dat aan het einde van de inademing de druk in de interpleurale ruimte laag blijft, terwijl de druk in de longblaasjes weer stijft.
c. Hoe verklaar je de onderdruk in de interpleurale ruimte tijdens het uitademen?

Drukverandering longen.png

a. Kan ik hieruit (= p2) concluderen dat de interpleurale ruimte ook uit lucht bestaat (gezien de drukveranderingen)? Ik dacht dat de interpleurale ruimte uit alleen maar een laagje vloeistof bestond.

b. Ik snap het antwoord niet:
De druk in de interpleurale ruimt blijft laag omdat zij afgesloten is. De spanning van de ademhalingsspieren enerzijds en de elasticiteit van de longen anderzijds houden de onderdruk in stand. In de longblaasjes stijgt de druk weer snel tot omgevingsdruk omdat er lucht wordt aangezogen.
Vooral de dikgedrukte zin begrijp ik niet; hoezo houden de spanning en elasticiteit de onderdruk in stand? Ik volg dat even niet.

c. Ook hier snap ik het antwoord niet:
Door hun elasticiteit keren de longen sneller terug tot het oorspronkelijke volume dan de borstkas dat doet na het verslappen van de middenrif- en tussenribspieren.
In mijn ogen klinkt het onlogisch, omdat de longen in volume toe- en afnemen doordat ze de bewegingen van de borstkas volgen. Als de borstkas door samentrekken van tussenribspieren groter wordt, dan nemen de longen in volume toe. Wanneer de tussenribspieren ontspannen wordt de borstkas kleiner. Het longvolume neemt dan ook af, omdat de longen de bewegingen van de borstkas volgen. Ik begrijp niet echt hoe dat stuk over elasticiteit e.d. aansluit bij bovenstaande. Daarnaast snap ik ook niet hoe hiermee de vraag wordt beantwoord.

Veranderd door Shadow, 18 mei 2012 - 23:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2012 - 17:33

a. Kan ik hieruit (= p2) concluderen dat de interpleurale ruimte ook uit lucht bestaat (gezien de drukveranderingen)?

Nee, waarom moet er per se lucht aanwezig zijn om een bepaalde drukverandering te krijgen?

b. Ik snap het antwoord niet:
De druk in de interpleurale ruimt blijft laag omdat zij afgesloten is. De spanning van de ademhalingsspieren enerzijds en de elasticiteit van de longen anderzijds houden de onderdruk in stand. In de longblaasjes stijgt de druk weer snel tot omgevingsdruk omdat er lucht wordt aangezogen.
Vooral de dikgedrukte zin begrijp ik niet; hoezo houden de spanning en elasticiteit de onderdruk in stand? Ik volg dat even niet.

Het gaat specifiek over de inademing. Ergo: thorax expandeert > interpleurale druk daalt verder > longen expanderen. Ze formuleren het een beetje vreemd inderdaad.

c. Ook hier snap ik het antwoord niet:
Door hun elasticiteit keren de longen sneller terug tot het oorspronkelijke volume dan de borstkas dat doet na het verslappen van de middenrif- en tussenribspieren.
In mijn ogen klinkt het onlogisch, omdat de longen in volume toe- en afnemen doordat ze de bewegingen van de borstkas volgen. Als de borstkas door samentrekken van tussenribspieren groter wordt, dan nemen de longen in volume toe. Wanneer de tussenribspieren ontspannen wordt de borstkas kleiner. Het longvolume neemt dan ook af, omdat de longen de bewegingen van de borstkas volgen. Ik begrijp niet echt hoe dat stuk over elasticiteit e.d. aansluit bij bovenstaande. Daarnaast snap ik ook niet hoe hiermee de vraag wordt beantwoord.

Rare vraag. Je hebt in rust continu een negatieve druk doordat overtollige vloeistof in de interpleurale ruimte wordt afgevoerd via de lymfevaten. Deze negatieve druk heb je nodig om de alveoli open te houden. Immers als de interpleurale druk de alveolaire druk nadert (de transpulmonale druk wordt kleiner) vallen de alveoli dicht.
Tijdens inademen daalt deze druk nog meer door expansie van de thoraxwand. Bij uitademen is dit proces praktisch andersom.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures