[scheikunde] Scheikunde Practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Scheikunde Practicum

ik zit in 5 VWO.

Bij scheikunde zijn wij onlangs begonnen aan een practicum waarbij het de bedoeling is verschillende stoffen te onderscheiden op basis van chemische eigenschappen.

De volgende stoffen zullen ons (in vaste vorm) de volgende les worden aangeboden:
  1. CuSO4
  2. Fe
  3. KCl
  4. (NH4)Cl
  5. NH4I
  6. ZnO
Wij (ik en de mensen uit mijn groepje) hebben de vorige les een stappenplan gemaakt over hoe we dit aan zouden moeten pakken. Nu zou ik het heel fijn vinden als jullie even kunnen kijken of dit zo gaat werken of dat we het toch anders aan gaan moeten pakken. Ik probeer zo eventuele problemen tijdens het practicum zelf te voorkomen ;) .

Ons stappenplan gaat als volgt
  1. Als eerste probeert men alles op te lossen in water. Omdat Fe en ZnO niet op zullen lossen en de rest wel weten we nu al meer. ) ZnO is wit en Fe is grijs maar de kleur van de vaste stof was een ongeldig bewijs :roll: .
  2. Van alle oplossingen is heeft er maar 1 een kleur en dat is CuSO4 die is namelijk blauw. (Dit is wel een geldig bewijs omdat het in dit geval over een oplossing gaat.)
  3. Als oplossingen houd men dan nog over KCl, (NH4)Cl en NH4I. Met behulp van Lakmoespapier bekijken we de pH van de oplossingen KCl is basisch dus die kunnen we ook wegstrepen.
  4. Vervolgens wordt aan bijde oplossingen dichromaat toegevoegd (Cr4O7). Nu kan men het chloorgas al ruiken van de (NH4)Cl oplossing maar dit is weer geen geldig bewijs.
  5. Om toch onderscheid te maken tussen de oplossingen voegt men zetmeel toe, dit zal het Jood in de NH4I oplossing aantonen. (de NH4I oplossing kleurt paars)
  6. Alleen Fe en ZnO zijn nog over. Deze mengt men met een aangezuurde kaliumdichromaat-oplossing deze oplossingen zullen nu allebei oranje worden.
  7. Ten slotte wort daar dichromaat aan toegevoegd en de oplossing met Fe zal dan groen worden, en de oplossing met ZnO blijft oranje.
Alvast heel erg bedankt voor de hulp :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Scheikunde Practicum

3.) Is KCl basisch, volgens mij toch redelijk neutraal? NH4Cl/NH4I zijn zuur dus zou je het inderdaad daar op kunnen bepalen.

Maar is het geen idee om te kijken naar de oplosbaarheid van zouten in water. Door het toevoegen van andere zouten kan dan bv een neerslag ontstaan of juist niet. Dat is denk ik waar je docent ook heen wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Scheikunde Practicum

nouja we hebben de laatste tijd ook veel met redox en zuur/base gedaan maar het zou idd ook kunnen.

Het is meer een afrondend practicum om al onze scheikundige kennis te testen.

Ik zou zo meteen geen manier weten met die neerslag vooral omdat ik niet weet welke andere opgeloste zouten ik zou mogen gebruiken in de klas :?

3 idd je hebt gelijk KCl is neutraal, gelukkig klopt het nog steeds op deze manier

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Scheikunde Practicum

O ik heb nog een fout gemaakt: ik mag de blauwe kleur van de oplossing door de Cu2+ niet als bewijs gebruiken.

Zou ik toch kunnen bewijzen dat dat de CuSO4oplossing was door alle oplossingen basisch te maken?

Hierbij zou er een volgens mij een neerslag van Cu(OH)2 ontstaan en bij de andere ((NH4)Cl en NH4I) oplossingen ontstaat er geen neerslag.

Berichten: 772

Re: Scheikunde Practicum

Het aantonen van koper is een eenvoudige handeling. Bij toevoeging van ammoniak aan Cu2+ ionen ontstaat het fel gekleurde kopertetraminecomplex. (Dit complex is paarsachtig van kleur en veel feller gekleurd dan een kopersulfaatoplossing).

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Scheikunde Practicum

Okee bedankt dat komt dus ook wel goed.

Ik twijfel nu alleen nog over de manier waarop wij onderscheid maken tussen vast ijzer en vast zinkoxide.

Heeft daar nog iemand tips voor?

Reageer