[scheikunde] Zuiverheidsbepaling aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Zuiverheidsbepaling aspirine

Hoi,

Wij moeten voor scheikunde een PO maken over aspirine. Met behulp van titratie moeten we de zuiverheid van onze aspirine bepalen. Hiervoor hebben we het volgende gebruikt aan stoffen:


· 300 mg van onze aspirine
· Methylrood
· 1,0 M natronloog
· 0,50 M zwavelzuur
We hadden een buret gevuld met zwavelzuur en een mengsel met 10,00 ML natronloog, 0,302 gram aspirine en methylrood. Het omslagpunt werd bereikt na toevoeging van 6,60 ML zwavelzuur. Dit was de eerst meting, want we hebben deze proef meerdere keren gedaan. Voor de zuiverheid moet je het aantal gram acetylsaliylzuur berekenen dat heeft gereageerd en dit dan weer delen door de beginhoeveelheid. Nu heb ik geprobeerd om de hoeveelheid aspirine uit te rekenen, maar ik kom op een antwoord van 1,2 gram, 4x zoveel als beginhoeveelheid, dus dit kan niet kloppen... Dit zijn mijn berekeningen:

We hebben 6,6 ML 0,50M zwavelzuur gebruikt, dit is 0,0066 x 0,50 = 0,0033 mol zwavelzuur.

De reactie van zwavelzuur en natronloog is:

2 NaOH (aq) + H2SO4(aq) à 2 Na+ (aq) + SO42- (aq) + 2 H2O (l)

2 mol NaOH komt dus overeen met 1 mol H2SO4

Het aantal mol NaOH is dus 0,0033 x 2 = 0,0066 mol


C9H8O4 (aq) + OH- (aq) à C9H7O4- (aq) + H2O (l)
1 mol C9H8O4 komt dus overeen met 1 mol OH
Het aantal mol acetylsalicylzuur is dus ook 0,0066 mol.
De molmassa van acetylsalicylzuur is: (9 x 12,01) + (8 x 1,008) + (4 x 16,00) = 180,15 g/mol

Het aantal gram aspirine is dus: 180,15 x 0,0066 = 1,2 gram


Wat is er fout gegaan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

Om te beginnen een rekenfoutje.

Je hebt 10,00 ml 1,0 M NaOH. Hoeveel mol NaOH is dat?

0,0066 mol reageert met zwavelzuur. Hoeveel mol NaOH reageert met het acetylsalicylzuur?

Als je dit gecorrigeerd hebt ben je er nog niet.

Heb je de oplossing van acetylsalicylzuur soms lang met de NaOH laten staan of misschien verwarmd?

Waarom denk je dat ik dat vraag?

Berichten: 6

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

10,00 mL 1,0 M NaOH = 0,1 mol NaOH

1 mol NaOH staat tot 1 mol actylsalicylzuur, maar als er 0,0066 mol reageert met zwavelzuur, reageert dan het andere deel, dus 0,9934 mol met acetylsalicylzuur?

We hebben na het toevoegen van NaOH direct methylrood toegevoegd en zijn daarna gelijk begonnen met toevoegen van zwavelzuur. Ik snap niet wat dat dan te maken zou kunnen hebben met de berekeningen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

10,00 ml 1,0 M NaOH = 0,1 mol NaOH Is dat zo?

Berichten: 6

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

Nee, foutje :oops: , 0,01 mol NaOH.

Dus er heeft 0,0066 mol NaOH gereageerd met zwavelzuur en 0,0034 mol met acetylsalicylzuur (dus ook 0,0034 mol acetylsalicylzuur gereageerd)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

Klopt. 0,0034 mol acetylsalicylzuur. Tenminste als acetylsalicylzuur 1 op 1 reageert met NaOH.

Bereken hiermee eens het gehalte acetylsalicylzuur in de aspirine. Klopt dat?

Zo nee: bereken dan ook eens het gehalte acetylsalicylzuur in aspirine als het 1: 2 reageert met NaOH.

Berichten: 6

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

Dan zal het aantal gram acetylsalicylzuur 0,0034 x 180,154 = 0,61 gram zijn.

Dit kan niet, want we hebben maar 0,302 gram gebruikt...

Bij 1:2 zou er 0,0017 mol acetylsalicylzuur zijn, dus 0,0017 x 180,154 = 0,31 gram, wat nog steeds nét teveel is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

Ik kom uit op 0,306 gram. Een afwijking van ongeveer 1% t.o.v hetgeen je hebt ingewogen.

Hoe nauwkeurig is de concentratie van de NaOH als deze 1,0??? M is?

Is dit dan acceptabel?

Heb je op de verpakking gekeken of deze aspirine nog andere (hulp)stoffen bevat dan alleen acetylsalicylzuur?

Berichten: 6

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

De aspirine hebben we zelf gemaakt. Deze is dus niet zuiver. De 1,0M NaOH hebben we op school gekregen, ik ga ervan uit dat dit nauwkeurig is.

Ik neem aan dat de uiteindelijke zuiverheid geen afwijking van 1% kan hebben aangezien we de aspirine zelf hebben gemaakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

Wel een belangrijk gegeven dat je de stof zelf hebt gemaakt en deze wellicht niet zuiver is.

Heb je het smeltpunt bepaald om te zien of deze stof zuiver is?

Berichten: 6

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

Ja, het was een smelttraject, dus de stof was niet zuiver

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuiverheidsbepaling aspirine

Je zegt dat de stof niet zuiver is. Welke andere stoffen kunnen er nog inzitten?

En zijn dat misschien stoffen die ook met NaOH reageren bij de titratie?

Reageer