[scheikunde] stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 29

stoichiometrie

ik weet niet hoe ik hieraan moet beginnen.

Bereken hoeveel ml HCL-oplossing aan 37 massafractie HCL(rho=1.1g/ml) nodig is om 80g NaOH te neutraliseren.

reactie: NaOH + HCL --> NaCL + H2O

(antwoord moet 179ml HCL-oplossing zijn)

Kan iemand mij op weg helpen ?

Dus je hebt 37g HCL per 100g oplossing

je hebt 80g NaOH = 2mol

dat betekent dat je 2 mol HCL hebt, 2mol HCL = 74g

ik weet niet wat ik nu moet doen . Kan iemand het volledig uitwerken. ik dank jullie op voorbaat.

Berichten: 772

Re: stoichiometrie

Wel je hebt 74 g HCl nodig. Je weet dat de dichtheid van je HCl oplossing 1,1 g/ml bedraagt. Hieruit is vervolgens makkelijk het aantal ml te bepalen (gewoon eenvoudig regeltje van 3 toepassen ;) )

1,1 g = 1 ml

74 g = ... ml

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: stoichiometrie

Volledig uitwerken doen wij in principe niet, want daar leer jij niets van.

Als je denkt 74 g HCl nodig te hebben, hoeveel gram HCl-oplossing is dat dan? En hoeveel ml oplossing is dat dan?

EDIT: ik zie na plaatsen dat NW_ net even eerder was.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 29

Re: stoichiometrie

74g hcl =
NW_ schreef: za 19 mei 2012, 17:06
Wel je hebt 74 g HCl nodig. Je weet dat de dichtheid van je HCl oplossing 1,1 g/ml bedraagt. Hieruit is vervolgens makkelijk het aantal ml te bepalen (gewoon eenvoudig regeltje van 3 toepassen ;) )

1,1 g = 1 ml

74 g = ... ml
dat is het blijkbaar niet omdat ik dan voor 2mol HCL = 74g --> 67.27ml is
NW_ schreef: za 19 mei 2012, 17:06
Wel je hebt 74 g HCl nodig. Je weet dat de dichtheid van je HCl oplossing 1,1 g/ml bedraagt. Hieruit is vervolgens makkelijk het aantal ml te bepalen (gewoon eenvoudig regeltje van 3 toepassen ;) )

1,1 g = 1 ml

74 g = ... ml
het antwoord moet 179ml HCL-oplossing zijn dus de manier waarop ik dat deed en jij zegt klopt niet. Lees eens de opgave aandachtig misschien dat je me dan kan helpen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: stoichiometrie

NW_ kan echt wel lezen, maar jij kunt niet rekenen.

Als je denkt 74 g HCl nodig te hebben, hoeveel gram HCl-oplossing is dat dan?

En hoeveel ml oplossing is dat dan?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 29

Re: stoichiometrie

Fred F. schreef: za 19 mei 2012, 19:12
NW_ kan echt wel lezen, maar jij kunt niet rekenen.

Als je denkt 74 g HCl nodig te hebben, hoeveel gram HCl-oplossing is dat dan?

En hoeveel ml oplossing is dat dan?
Ik zeg ook niet dat hij niet kan lezen.

maar als ik op die manier redeneer dan heb ik voor 74g HCL 67,27 ml.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: stoichiometrie

Voor de DERDE en LAATSTE keer:

Als je denkt 74 g HCl nodig te hebben, hoeveel gram HCl-oplossing is dat dan?

En hoeveel ml oplossing is dat dan?

Overigens is die 74 g ook niet helemaal juist want de HCl molmassa die jij gebruikt is te onnauwkeurig.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 29

Re: stoichiometrie

Fred F. schreef: za 19 mei 2012, 19:30
Voor de DERDE en LAATSTE keer:

Als je denkt 74 g HCl nodig te hebben, hoeveel gram HCl-oplossing is dat dan?

En hoeveel ml oplossing is dat dan?

Overigens is die 74 g ook niet helemaal juist want de HCl molmassa die jij gebruikt is te onnauwkeurig.
iK begrijp echt niet wat je bedoelt sorry 74g hcl hvl gram oplossing ? 200g ? zo ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: stoichiometrie

Om te beginnen is de molmassa van Cl 35,5 g/mol, 2 mol HCl weegt dus 73 g.
  • de HCl oplossing heeft een concentratie van 37 massaprocent (37 g op 100 g). Hoeveel gram HCl-oplossing heb je dus nodig? (100/37 x 73 = 197,3 g, zover was je eigenlijk al) .
  • De dichtheid van je HCl-oplossing is 1,1 g per mL. Als je x g oplossing hebt, hoeveel mL is dat dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: stoichiometrie

Jan van de Velde schreef: za 19 mei 2012, 19:58
Om te beginnen is de molmassa van Cl 35,5 g/mol, 2 mol HCl weegt dus 73 g.
  • de HCl oplossing heeft een concentratie van 37 massaprocent (37 g op 100 g). Hoeveel gram HCl-oplossing heb je dus nodig? (100/37 x 73 = 197,3 g, zover was je eigenlijk al) .
  • De dichtheid van je HCl-oplossing is 1,1 g per mL. Als je x g oplossing hebt, hoeveel mL is dat dan?
ah zo ik snap het thanks

Berichten: 29

Re: stoichiometrie

KARTAL schreef: za 19 mei 2012, 20:20
ah zo ik snap het thanks
ik had als molmassa voor van Cl= 36 genomen waardoor ik 200g hcl oplossing had. En hierdoor kwam ik als antwoord 181,82ml hcl oplossing en dacht dat ik gewoon helemaal verkeerd was .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: stoichiometrie

KARTAL schreef: za 19 mei 2012, 20:28
ik had als molmassa voor van Cl= 36 genomen waardoor ik 200g hcl oplossing had. En hierdoor kwam ik als antwoord 181,82ml hcl oplossing en dacht dat ik gewoon helemaal verkeerd was .
Als je zo dicht bij het antwoord uitkomt is dat een kwestie van idioot stom toeval (3%), twee fouten waarvan de ene de andere grotendeels compenseert (3%) of een kwestie van een afronding of onnauwkeurigheidje (94%). Zoek in zo'n geval dus niet in eerste naar een systeemfout in je werkwijze.

En als je je near-miss eerder had gemeld, met je uitwerking er helder genoteerd bij, waren we er ook al véél eerder uit geweest.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: stoichiometrie

Jan van de Velde schreef: za 19 mei 2012, 20:44
Als je zo dicht bij het antwoord uitkomt is dat een kwestie van idioot stom toeval (3%), twee fouten waarvan de ene de andere grotendeels compenseert (3%) of een kwestie van een afronding of onnauwkeurigheidje (94%). Zoek in zo'n geval dus niet in eerste naar een systeemfout in je werkwijze.

En als je je near-miss eerder had gemeld, met je uitwerking er helder genoteerd bij, waren we er ook al véél eerder uit geweest.
De dichtheid van de HCl-oplossing is 1,1 g per mL ik dacht dat dat dit voor HCL was dus voor 74g en niet voor de oplossing en er werd gevraagd naar de oplossing dus eigenlijk logisch dat je 197.3g moet toepassen. omdat er ...HCL(dichtheid1,1g/ml) stond dacht ik dat dit voor hcl was en niet voor HCL oplossing maar de dichtheid geldt zowel voor de oplossing als gewoon HCL ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: stoichiometrie

de gegeven dichtheid geldt alleen voor de vermelde oplossing. "Gewoon" HCl is een gas.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: stoichiometrie

KARTAL schreef: za 19 mei 2012, 21:35
De dichtheid van de HCl-oplossing is 1,1 g per mL ik dacht dat dat dit voor HCL was
gezien je letterlijke tekst:
Bereken hoeveel ml HCL-oplossing aan 37 massafractie HCL(rho=1.1g/ml)
is die verwarring -zonder voorkennis omtrent de gasvorm van HCl- nog denkbaar ook. Hoe staat dit trouwens LETTERLIJK in je oefening?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer