wisselstroommotor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

wisselstroommotor

Hallo,

Ik heb een vraag over de werking van een elektromotor.

Het betreft een a-synchrone 3 fasen-wisselstroommotor met permanente magneet van een elektrische auto. De wisselspanning wordt gemaakt met een frequentieregelaar door 6 transistors in dutycycle aan te sturen. De statorspoelen staan in ster geschakeld volgens de documentatie.

vraag 1:

Wanneer de statorspoel met een positieve spanning wordt gevoed zal deze magnetisch worden en de zuidpool aantrekken. Is het zo dat deze motor de negatieve spanning gebruikt om de zuidpool weer af te stoten?

vraag 2:

Wanneer de motor in een sterschakeing staat, is het dan zo dat er 2 spoelen tegelijk magnetisch worden?

Ik heb nog meer vragen, maar laat ik eerst deze antwoorden maar eens afwachten.

Alvast bedankt!

Berichten: 171

Re: wisselstroommotor

Ik zou eerst even kijken wat voor een motor je precies hebt. Een motor met permanente magneet loopt altijd synchroon, er is immers geen slip in de rotor. Over a-synchrone wisselstroom motoren is genoeg te vinden op het net denk ik http://nl.wikipedia....raaistroommotor.

Ik dacht dat elektrische wagens meestal met permanente magneet motoren werden uitgevoerd. Als ik het wel heb, is de aansturing daarvan ongeveer gelijk aan de stappenmotor http://nl.wikipedia....ki/Stappenmotor

Berichten: 2

Re: wisselstroommotor

Het is inderdaad een synchrone motor met permanente magneet.

Ik heb wat op internet gezocht, maar ik kan de juiste info niet vinden.

Berichten: 171

Re: wisselstroommotor

Waar loop je precies op vast?

Voor de aansturing kun je een spoel wel of niet aan sturen. Wordt deze magnetisch, dan trekt hij de pool aan, wordt hij niet magnetisch, dan niet.

Bij de bi polaire aansturing, kun je de spoel ook andersom aan sturen, dan draait het magnetisch veld van de pool om en stoot hij dus af. Aangezien de motor in ster staat, betekend dit dat een kant van de schakeling aan elkaar geknoopt is en waarschijnlijk met de min pool verbonden, er kan dan dus niet een spoel andersom worden aangesloten. Bi polair lijkt me dan uitgesloten.

Concreet gezien,

Vraag 1:

Als de motor in ster aangesloten staat, dan kan deze niet bipolair aangestuurd worden, er kan dus ook geen negatieve spanning op aangeboden worden. Er zijn schakelingen waarbij dat wel kan, maar dan hebben we het meer over echte stappen motoren en niet direct over vermogens schakelingen

Vraag 2:

Ja, het kan zijn dan twee spoelen tegelijk magnetisch worden. Zie in mijn xlsx bestand het grafiekje uitsturing. Je ziet daar dat er meestal twee van de drie spoelen worden aangestuurd.

Voor een project dat ik op school heb gemaakt, waarbij ik een wisselrichter heb gebruikt heb ik de aansturing uit de xlsx file gebruikt. Deze heb ik via een PWM sturing aangestuurd. Hiervoor heb ik een standaard periode opgedeeld in 804 stukken. Voor elk stuk heb ik bepaald voor hoe lang ik de FET's wil aansturen. Deze tijd staat in kolom G, H en I voor elke fase. Voor het veranderen van de frequentie van de motor, pasten wij de duur van de standaard periode aan. Voor de werking van PWM verwijs ik je graag door naar google.

Voor het overzicht heb ik het schema er ook bij gedaan. Rechts zie je de FET's en de 200VDC voeding die wij tot onze beschikking hadden. Daar links van zie je de hi-lo drivers met de bootstrap die nodig was om de FET's goed aan te kunnen sturen. Daar links van de octo couplers om onze micro controller te beschermen en daar weer links van onze micro controller zelf met zijn gestabiliseerde voeding.

Kun je hier iets mee? Als je specifieke vragen hebt, dan hoor ik het wel. Ik heb geen ervaring met auto aansturingen, maar ik verwacht dat deze niet veel verschillen van gewone draaistroom motoren.
Bijlagen
schema.pdf
(60.03 KiB) 120 keer gedownload
saddlePWM.xlsx
(359.95 KiB) 83 keer gedownload

Reageer