Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Ik was van plan om boven een cv radiator een deel van mijn cd's op te slaan. Deze cd's komen rechtop te staan dmv van een opslagssteem. De onderzijde van dit opslagsysteem is van metaal en boven op dit metaal is een kunststof houder die de cd's rechtop laat staan. De opslag loopt vanaf de radiator tot aan het plafond.

De vraag is of een doorlopende warmte van de radiator enig invloed heeft op de kwaliteit van de cd's, het plaatje als zodanig alswel de muziek.

Wikipedia geeft daar geen info over.
nothing will change without a rebel

Berichten: 12.262

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

In het algemeen is het onverstandig om cds op te slaan op een warme plaats. Boven een radiator is waarschijnlijk tricky - warm is het er wel, maar ook droog, wat weer helpt te voorkomen dat de schijfjes 'vergaan'.

Als het ook te doen is om het behoud van papieren boekjes en dergelijke zou ik ze zeker niet boven de radiator hangen - (goedkoop) papier vergaat vaak door het zuur dat er in is achter gebleven bij productie, en dat gaat sneller naarmate het warmer is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

OK Benm...niet doen dus...hartelijk dank voor je reactie.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Kenner ben ik zeker niet maar een grote invloed op de kwaliteit van je cd's zal dit waarschijnlijk niet hebben. sommige van je boekjes zullen zoals Benm al zei misschien wel sneller verkleuren. Maar dat alles hangt natuurlijk ook af van hoe hard je CV moet staan "brullen".
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Een normale warmte, zeg een kamertemperatuur van 20 gr.

Boekjes is niet zo belangrijk, wel de CD. Maar waarom zou het wel kunnen ?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

20 graden valt best nog mee hoor. Bovendien staat de cd ook niet in direct contact met de verhoogde temperatuur. Logischerwijs zal het wel wat warmer zijn dan precies 20 graden maar om te zeggen dat je cd's kapot gaan van zo'n temperatuur lijkt me al sterk. Vocht en UV-licht zijn veel schadelijker voor een cd dan warmte.

Als je een alternatief hebt: kies je misschien best voor de zekerheid. Heb je geen alternatief dan denk ik niet dat je cd's met hun leven bedreigd zullen worden. Maar nogmaals: ik ben geen kenner.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Als de kamertemperatuur 20 graden is, dan is de opstijgende lucht boven een radiator aanmerkelijk warmer.

Aangezien de levensduur van CD en DVD sowieso beperkt is zou Ik geen extra risico nemen.

Bovendien is de aanbeveling van het NIST om CD's niet warmer dan 18 oC en hooguit 40 % rel. vochtigheid.

http://www.itl.nist....ndlingGuide.pdf
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Zoals ik al schreef is de cd drager van stevig 'dik' metaal en gesloten van onderen. Hij wordt strak tegen de muur gemonteerd. De warmte komt daardoor niet in direct kontakt met de cd's maar wordt ahw erom heen geleid naar boven toe. De warmte omleiding is dan eigenlijk rechttoe rechtaan naar boven, passeert alleen de voorste cd op de drager(s).
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Als een kast (of wat dan ook) in opstijgende lucht van 35 graden (ik noem maar wat) hangt dan wordt die kast met inhoud uiteindelijk ook vrijwel 35 graden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Fred F. schreef: zo 20 mei 2012, 17:50
Als de kamertemperatuur 20 graden is, dan is de opstijgende lucht boven een radiator aanmerkelijk warmer.

Aangezien de levensduur van CD en DVD sowieso beperkt is zou Ik geen extra risico nemen.

Bovendien is de aanbeveling van het NIST om CD's niet warmer dan 18 oC en hooguit 40 % rel. vochtigheid.

http://www.itl.nist....ndlingGuide.pdf
Dan houdt dat eigenlijk in dat de cd's die in woonkamers aanwezig zijn daar niet thuis horen, zowel zomer en winter is gauw gem 20 graden of hoger.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Het betekent vooral dat je je CD's en DVD's niet boven de verwarming moet hangen, en dat was je oorspronkelijke vraag.

Verder is hoe koeler hoe beter, maar je moet natuurlijk ook weer niet overdrijven. Wat heb je aan CD's of DVD's die over 50 jaar nog goed zijn als er dan, buiten het museum, geen enkel apparaat meer is wat ze nog af kan spelen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Een hogere temperatuur is in het algemeen nadeling, maar bij montage boven een radiator heb vaak een bijkomend probleem:

Als je overdag stookt, maar nachts niet/nauwelijks, dan gaat je cd rek iedere dag 2x door een forse temperatuurgradient heen. Dit veroorzaakt uiteraard uitzetten en krimpen van de diverse lagen in de cd, wat uiteindelijk ook voor problemen kan zorgen (delamineren). In die zin is het waarschijnlijk beter als je cds continu in 35 graden zitten, dan waneer ze iedere dag een cyclus van 20 naar 40 graden en terug maken.

Wat heb je aan CD's of DVD's die over 50 jaar nog goed zijn als er dan, buiten het museum, geen enkel apparaat meer is wat ze nog af kan spelen.
Als je de data wilt bewaren kun je ze sowieso beter rippen en op een harddisk opslaan - kun je het gemakkelijk kopieren naar de grotere harddisk van je volgende computer etc... maar ik neem aan dat het de bedoeling was de feitelijke schijfjes zo lang als gaat bruikbaar te houden. Overigens leert de inmiddels 20-25 jaar praktijkervaring door consumenten dat dat lang niet altijd gaat, ook als ze gewoon in de boekenkast staan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

@Benm

Dan zou ik het beste een muurkant kiezen die zo stabiel mogelijk is van temperatuur. Ik denk hierbij in de zomer de zonzijde vermijden alswel in de winter de cv radiator vermijden.

Overigens is het hier in de bibliotheek mogelijk om een CD geheel gratis te huren (met een enorme brede muziekkeuze). Je mag legaal hiervan 1 kopie maken. Een blanco cd schijfje kost maar een paar dubbeltjes (geloof ik).

Het is het werk van het kopiëren van een cd versus de plaatsing op een verkeerde -cv radiator- plek. Dus tja...wat is eigenlijk het probleem nog ;)
nothing will change without a rebel

Berichten: 12.262

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Tja, feitelijk zou je een cd rek op dezelfde plaats moeten zetten als waar je wijnrek staat, maar das ook niet altijd even praktisch ;)

Het is denk ik meer wat je reden is de cds te willen conserveren: als het een verzameling is die je koestert oid zou ik ze zeker niet boven die radiator hangen, maar als je zoiets hebt van 'als ze stuk zijn maak ik wel weer een kopie, no problem' maakt het inderdaad weinig uit.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Kan een cd tegen de warmte van een cv radiator ?

Heb je enig idee hoe lang een cd meegaat die boven de radiator geplaatst wordt? Zeg maar ergens in het midden van de gehele stellage. (1 meter hoog oid)
nothing will change without a rebel

Reageer