[natuurkunde] Invloed massa snelheid kabelbaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Invloed massa snelheid kabelbaan

Hallo,

Ik heb een vraagje.

Wij hebben een proef gedaan met als onderzoeksvraag: Heeft de massa invloed op de snelheid van de kabelbaan. Uit ons onderzoek bleek dat het wel degelijk invloed heeft. maar nu we de theorie erop nalezen blijkt dat de massa geen invloed zou moeten hebben op de valversnelling. Wat zien we over het hoofd?

Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Invloed massa snelheid kabelbaan

Mijn eerste reactie: wat is een kabelbaan? Dat kan je op allerlei manieren invullen.

Dus laat eens zien wat je proefopstelling is en wat je allemaal hebt onderzocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Invloed massa snelheid kabelbaan

ChiemPeters schreef: zo 20 mei 2012, 15:33
Wij hebben een proef gedaan met als onderzoeksvraag: Heeft de massa invloed op de snelheid van de kabelbaan. Uit ons onderzoek bleek dat het wel degelijk invloed heeft. maar nu we de theorie erop nalezen blijkt dat de massa geen invloed zou moeten hebben op de valversnelling. Wat zien we over het hoofd?


Bedoel je met 'snelheid' de snelheid waarmee de cabine langs de kabel omhoog/omlaag getrokken word? Is het de snelheid waarmee de cabine naar beneden valt als deze losschiet van de kabel?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Berichten: 2

Re: Invloed massa snelheid kabelbaan

Sorry voor de onduidelijkheid.We hebben een kabelbaan zoals deze gebruikt: Afbeelding

Onze proefopstelling was als volgt: het stoeltje was bovenaan, toen hebben we er verschillende mensen met verschillend gewicht vanaf laten glijden. Hiervan hebben we de snelheid gemeten. We hebben dus gewoon bovenaan de kabalbaan het stoeltje losgelaten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Invloed massa snelheid kabelbaan

Ik kan twee factoren bedenken die de snelheid beïnvloeden.

-luchtweerstand. Bij een zwaar persoon hoeft de luchtweerstand in absolute zin niet groter te zijn dan bij een licht persoon. Dus bij een zwaar persoon heeft de luchtweerstand relatief een geringere invloed.

-bij een zwaar persoon zakt de kabel dieper door, waardoor de afdalingshelling steiler wordt.

Reageer