[scheikunde] Methode van de tweede afgeleide om het EP te bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Methode van de tweede afgeleide om het EP te bepalen

Ik zit met een probleem dat zich situeert tussen de wiskunde, statistiek en chemie :)

Ik moet het equivalentiepunt berekenen via de methode van de tweede afgeleide. Echter, ΔV zou een constante moeten zijn en dat is het in dit geval niet. Ik heb reeds de eerste afgeleiden berekend, maar als ik van de 3 ΔV waarden, waarmee de 2de afgeleide wordt berekend het gemiddelde neem, dan zou ik toch ook het gemiddelde moeten nemen van de corresponderende pH waarden (en dat zijn negatieve logaritmen). Kan dit zomaar?

Wat is de makkelijkste manier om dit op te lossen?

In de bijlage vind je alle berekeningen (pdf) van de eerste afgeleide. De bedoeling was om telkens in stappen van 0,1mL te werken

.... mmmh mijn verslag moet morgen wel af zijn. :(
Gegevens111.pdf
(218.33 KiB) 224 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Methode van de tweede afgeleide om het EP te bepalen

Tip 1: als je ergens mee zit, wacht dan niet tot de avond ervoor om de vragen te stellen

Dan, over de afgeleiden. Ik zie eigenlijk het probleem niet, want je moet helemaal geen constante ΔV hebben. Gewoon werken zoals je daar hebt gedaan; voor elk punt afzonderlijk de afgeleide berekenen. Dit is sowieso niet "wiskundig correct", want voor een échte afgeleide werk je met een infinitesimale afstanden en is dus alleen iets wat wiskundig bestaat. Wel moet je er op letten dat je niet de afgeleide tússen de twee punten wil, maar óp de punten. Daarvoor moet je niet werken met de punten die je gemeten hebt, maar met de waardes die telkens tussen twee punten liggen (en je dus nog zelf moet berekenen).
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer