Springen naar inhoud

schuifspanningverloop I beam


  • Log in om te kunnen reageren

#1

hwgxx7

    hwgxx7


  • >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2012 - 18:14

Dag,

ik ben bezig met de schuifspanning te analyseren tgv. combinatie van dwarskracht en buigend moment. In m'n cursus staat een eigenaardige afbeelding, ik heb'm even in paint gemaakt.

Ibeam.png

Waarom worden de schuifspanning in de lijf doorsnede niet op dezelfde manier voorgesteld, als degene die optreden in de flens? De dwarskrachten verlopen in de flens toch ook verticaal?

Waarom verloop de (voorstelling ) van de schuifspanning horizontaal?

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2012 - 22:27

Ben je bekend met de formule van Jourawski? Als je die (benaderende) formule gebruikt om het schuifspanningsverloop te bepalen dan worden de pijltjes je wel duidelijker. Als je wil kan ik je onze cursus wel even sturen, daar staan dergelijke afbeeldingen ook in met een woordje uitleg erbij. Stuur dan maar een PB'tje.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#3

hwgxx7

    hwgxx7


  • >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2012 - 08:36

Ik heb het allemaal even goed bekeken.

Langsheen het lijf zullen er dergelijk schuifspanningen worden geinduceerd.

tau d.png

De oorzaak hiervan is me duidelijk: de heersende (verticale) dwarskracht in dit profiel veroorzaak dit. Logisch.

Flenzen gaat bekijken stelt met:

taul.png

Ik begrijp dit als: de invloed van het buigend moment (waardoor er dus normaalspanningen worden veroorzaakt).

Ik heb daarna nog even extra opzoekingswerkverricht opdat ik het zeker zou begrijpen.

img043.jpg

In Fig.3 laat men normaalspanningen zien tgv. buigend moment, akkoord. Men ziet dat er schuifspanningen werken in de oppervlakje t.dx.

Dus normaalspanningen veroorzaken dus ook schuifspanningen in het materiaal. Dan stelt met krachtevenwicht op. Men concludeert dat er een bepaald kracht dQ in het achtervlakje aanwezig moet zijn.

Mijn vraag hierbij: dit lijkt me een wringmoment te veroorzaken? De hele I beam is in evenwicht, maar intern zullen de flenzen (lijf) dan toch wringing ondergaan?

Dus hier zit ik nog wat in het ongewisse...

Mvg





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures