schuifspanningverloop I beam

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 232

schuifspanningverloop I beam

Dag,

ik ben bezig met de schuifspanning te analyseren tgv. combinatie van dwarskracht en buigend moment. In m'n cursus staat een eigenaardige afbeelding, ik heb'm even in paint gemaakt.
Ibeam.png
Ibeam.png (6.83 KiB) 382 keer bekeken
Waarom worden de schuifspanning in de lijf doorsnede niet op dezelfde manier voorgesteld, als degene die optreden in de flens? De dwarskrachten verlopen in de flens toch ook verticaal?

Waarom verloop de (voorstelling ) van de schuifspanning horizontaal?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: schuifspanningverloop I beam

Ben je bekend met de formule van Jourawski? Als je die (benaderende) formule gebruikt om het schuifspanningsverloop te bepalen dan worden de pijltjes je wel duidelijker. Als je wil kan ik je onze cursus wel even sturen, daar staan dergelijke afbeeldingen ook in met een woordje uitleg erbij. Stuur dan maar een PB'tje.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 232

Re: schuifspanningverloop I beam

Ik heb het allemaal even goed bekeken.

Langsheen het lijf zullen er dergelijk schuifspanningen worden geinduceerd.
tau d.png
tau d.png (282.2 KiB) 384 keer bekeken
De oorzaak hiervan is me duidelijk: de heersende (verticale) dwarskracht in dit profiel veroorzaak dit. Logisch.

Flenzen gaat bekijken stelt met:
taul.png
taul.png (9.32 KiB) 408 keer bekeken
Ik begrijp dit als: de invloed van het buigend moment (waardoor er dus normaalspanningen worden veroorzaakt).

Ik heb daarna nog even extra opzoekingswerkverricht opdat ik het zeker zou begrijpen.
img043.jpg
img043.jpg (231.17 KiB) 416 keer bekeken
In Fig.3 laat men normaalspanningen zien tgv. buigend moment, akkoord. Men ziet dat er schuifspanningen werken in de oppervlakje t.dx.

Dus normaalspanningen veroorzaken dus ook schuifspanningen in het materiaal. Dan stelt met krachtevenwicht op. Men concludeert dat er een bepaald kracht dQ in het achtervlakje aanwezig moet zijn.

Mijn vraag hierbij: dit lijkt me een wringmoment te veroorzaken? De hele I beam is in evenwicht, maar intern zullen de flenzen (lijf) dan toch wringing ondergaan?

Dus hier zit ik nog wat in het ongewisse...

Mvg

Reageer