schuifspanningverloop I beam
-
- Berichten: 232
schuifspanningverloop I beam
Dag,
ik ben bezig met de schuifspanning te analyseren tgv. combinatie van dwarskracht en buigend moment. In m'n cursus staat een eigenaardige afbeelding, ik heb'm even in paint gemaakt.
Waarom worden de schuifspanning in de lijf doorsnede niet op dezelfde manier voorgesteld, als degene die optreden in de flens? De dwarskrachten verlopen in de flens toch ook verticaal?
Waarom verloop de (voorstelling ) van de schuifspanning horizontaal?
Mvg
ik ben bezig met de schuifspanning te analyseren tgv. combinatie van dwarskracht en buigend moment. In m'n cursus staat een eigenaardige afbeelding, ik heb'm even in paint gemaakt.
Waarom worden de schuifspanning in de lijf doorsnede niet op dezelfde manier voorgesteld, als degene die optreden in de flens? De dwarskrachten verlopen in de flens toch ook verticaal?
Waarom verloop de (voorstelling ) van de schuifspanning horizontaal?
Mvg
- Berichten: 7.390
Re: schuifspanningverloop I beam
Ben je bekend met de formule van Jourawski? Als je die (benaderende) formule gebruikt om het schuifspanningsverloop te bepalen dan worden de pijltjes je wel duidelijker. Als je wil kan ik je onze cursus wel even sturen, daar staan dergelijke afbeeldingen ook in met een woordje uitleg erbij. Stuur dan maar een PB'tje.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
-
- Berichten: 232
Re: schuifspanningverloop I beam
Ik heb het allemaal even goed bekeken.
Langsheen het lijf zullen er dergelijk schuifspanningen worden geinduceerd.
De oorzaak hiervan is me duidelijk: de heersende (verticale) dwarskracht in dit profiel veroorzaak dit. Logisch.
Flenzen gaat bekijken stelt met:
Ik begrijp dit als: de invloed van het buigend moment (waardoor er dus normaalspanningen worden veroorzaakt).
Ik heb daarna nog even extra opzoekingswerkverricht opdat ik het zeker zou begrijpen.
In Fig.3 laat men normaalspanningen zien tgv. buigend moment, akkoord. Men ziet dat er schuifspanningen werken in de oppervlakje t.dx.
Dus normaalspanningen veroorzaken dus ook schuifspanningen in het materiaal. Dan stelt met krachtevenwicht op. Men concludeert dat er een bepaald kracht dQ in het achtervlakje aanwezig moet zijn.
Mijn vraag hierbij: dit lijkt me een wringmoment te veroorzaken? De hele I beam is in evenwicht, maar intern zullen de flenzen (lijf) dan toch wringing ondergaan?
Dus hier zit ik nog wat in het ongewisse...
Mvg
Langsheen het lijf zullen er dergelijk schuifspanningen worden geinduceerd.
De oorzaak hiervan is me duidelijk: de heersende (verticale) dwarskracht in dit profiel veroorzaak dit. Logisch.
Flenzen gaat bekijken stelt met:
Ik begrijp dit als: de invloed van het buigend moment (waardoor er dus normaalspanningen worden veroorzaakt).
Ik heb daarna nog even extra opzoekingswerkverricht opdat ik het zeker zou begrijpen.
In Fig.3 laat men normaalspanningen zien tgv. buigend moment, akkoord. Men ziet dat er schuifspanningen werken in de oppervlakje t.dx.
Dus normaalspanningen veroorzaken dus ook schuifspanningen in het materiaal. Dan stelt met krachtevenwicht op. Men concludeert dat er een bepaald kracht dQ in het achtervlakje aanwezig moet zijn.
Mijn vraag hierbij: dit lijkt me een wringmoment te veroorzaken? De hele I beam is in evenwicht, maar intern zullen de flenzen (lijf) dan toch wringing ondergaan?
Dus hier zit ik nog wat in het ongewisse...
Mvg