[biologie] Natrium/kalium poorten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Natrium/kalium poorten

In mijn lesmateriaal staat dat depolarisatie geen energie kost, maar de repolarisatie wel.

Waarom kost repolarisatie (het laten weglekken van K+ ionen) wel energie, en het binnenlaten van Na+ ionen niet? De repolarisatie berust dan op actief transport en de depolarisatie op passief transport, al dacht ik dat diffusie altijd onder passief transport valt, wat zou betekenen dat repolarisatie niet onder diffusie valt... :-k Waarom het ene proces dan wel energie moet kosten en het andere niet, is mij echter ook nog niet duidelijk.

Elders in mijn boek staat aangegeven dat het diffusiegradiënt van Na+ en K+ ionen heviger verloopt bij de K+ ionen, omdat Na+ ionen moeilijker door het membraan kunnen. Hoe kan het dat de zwaardere K+ ionen makkelijker kunnen diffunderen, komt dat doordat ze als zwaarder molecuul meer diffusieoppervlak hebben? Of omdat ze met behulp van de eerder genoemde ingezette energie buiten het celmembraam worden gepompt, en de Na+ ionen maar moeten afwachten totdat ze de cel binnen komen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Natrium/kalium poorten

Pectus schreef: zo 20 mei 2012, 20:36
In mijn lesmateriaal staat dat depolarisatie geen energie kost, maar de repolarisatie wel.

Waarom kost repolarisatie (het laten weglekken van K+ ionen) wel energie, en het binnenlaten van Na+ ionen niet? De repolarisatie berust dan op actief transport en de depolarisatie op passief transport, al dacht ik dat diffusie altijd onder passief transport valt, wat zou betekenen dat repolarisatie niet onder diffusie valt... :-k Waarom het ene proces dan wel energie moet kosten en het andere niet, is mij echter ook nog niet duidelijk.
De depolarisatie berust inderdaad op passief transport (diffusie). Bij de repolarisatie gaat een groot deel ook via passief transport (en dus diffusie) maar omdat de overshoot zo hevig is zal de concentratie natrium intracellulair zo hoog worden dat tegen het einde er nog actief natrium ionen naar buiten moeten worden gepompt (in de zogenaamde herstelfase of hyperpolarisatie).
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Natrium/kalium poorten

Mako schreef: zo 20 mei 2012, 21:42
Bij de repolarisatie gaat een groot deel ook via passief transport (en dus diffusie) maar omdat de overshoot zo hevig is zal de concentratie natrium intracellulair zo hoog worden dat tegen het einde er nog actief natrium ionen naar buiten moeten worden gepompt (in de zogenaamde herstelfase of hyperpolarisatie).


Maar hoe kan repolarisatie passief transport zijn als het energie kost...? Dat heeft toch helemaal niets met hyperpolarisatie te maken? Hyperpolarisatie is enkel die tijdelijke overshoot na de repolarisatie...en ook dat gedeelte kost de cel nog steeds energie vermoed ik. Het zou namelijk vreemd zijn als na het bereiken van het rustpotentiaal het wegpompen van K+ ionen ineens geen energie meer kost, en voor het rustpotentiaal wel.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Natrium/kalium poorten

Mako zegt ook niet dat de efflux van kalium (repolarisatie) energie kost. Hij zegt dat de intracellulaire natriumconcentratie zo hoog wordt na een actiepotentiaal dat dit weer uit de cel gepompt moet worden. Dat gebeurt middels actief transport (Na/K-pomp).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Natrium/kalium poorten

anusthesist schreef: zo 20 mei 2012, 21:58
Mako zegt ook niet dat de efflux van kalium (repolarisatie) energie kost.
Maar dat zegt mijn lesmateriaal wel, vandaar de vraag... ;)

Hij zegt dat de intracellulaire natriumconcentratie zo hoog wordt na een actiepotentiaal dat dit weer uit de cel gepompt moet worden. Dat gebeurt middels actief transport (Na/K-pomp).
Het gaat me dus niet om de natrium/kaliumpomp, maar de poorten. Van een pomp klinkt het vrij logisch dat ie energie nodig heeft om te werken; dus actief transport. Maar mijn probleem zit bij de natrium/kalium poorten, want daarvan heeft de kaliumpoort wel energie nodig om kalium de andere kant op te transporteren, maar de natriumpoort niet...en ik begrijp niet waarom kaliumpoorten dan wel energie nodig hebben, en natriumpoorten niet...
Verborgen inhoud
of bedoelen ze met twee verschillende poorten 1 grote natrium/kaliumpomp?? :-s
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Natrium/kalium poorten

Misschien bedoelen ze in het boek dat het handhaven van de rustpotentiaal energie kost. Dit is trouwens marginaal hoor, er is slechts zo'n 2mV (uit m'n hoofd) bijdrage door de Na/K-pomp. De efflux van kalium kost géén energie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Natrium/kalium poorten

Ok, nou dan ga ik braaf onthouden dat repolarisatie geen energie kost omdat het gewoonweg diffusie is, evenals de werking van de natriumpoort. Enkel de natrium/kaliumpomp berust dan op actief transport.

Nu dan het tweede gedeelte:
Elders in mijn boek staat aangegeven dat het diffusiegradiënt van Na+ en K+ ionen heviger verloopt bij de K+ ionen, omdat Na+ ionen moeilijker door het membraan kunnen. Hoe kan het dat de zwaardere K+ ionen makkelijker kunnen diffunderen, komt dat doordat ze als zwaarder molecuul meer diffusieoppervlak hebben? Of omdat ze met behulp van de eerder genoemde ingezette energie buiten het celmembraam worden gepompt, en de Na+ ionen maar moeten afwachten totdat ze de cel binnen komen?
Dat transporteren van kalium met energie t.o.v. de natrium ionen valt nu dus af, maar dan kan ik nog geen aansluitend antwoord verzinnen op m'n vraag. Want feit is dat die kalium dus makkelijker de cel uit kan, dan natrium erin...waarom en hoe krijgt het systeem dat voor elkaar? Er komt bij die poorten geen energie aan te pas, en het diffusiegradiënt moet in evenwicht zijn. Leuk dat de cel er dan nog Ca2+ en Cl- ionen uit- en in de cel gaat pompen, maar waarom wordt de hoeveelheid K+ en Na+ 'gewoon' niet netjes op elkaar afgestemd en zijn er nog meer ionen nodig? Is er niet voldoende kalium en natrium in- en buiten de cel om alles zelf te reguleren?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Natrium/kalium poorten

Pectus schreef: zo 20 mei 2012, 22:28
hoe krijgt het systeem dat voor elkaar?


Omdat de cellen van nature 'meer lek' zijn voor kalium dan voor natrium.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Natrium/kalium poorten

anusthesist schreef: zo 20 mei 2012, 22:39
Omdat de cellen van nature 'meer lek' zijn voor kalium dan voor natrium.


Betekent dat, dat er mee kaliumpoorten zijn, dat kaliumpoorten relatief gezien meer ionen doorlaten t.o.v. natriumpoorten, of beide?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Natrium/kalium poorten

Er zijn beduidend meer kaliumkanalen die kalium lekken (vandaar dat de rustpotentiaal dicht bij de Nernstpotentiaal zit om de efflex van kalium te compenseren). Of er ook meer spanningsafhankelijke kaliumkanalen zijn betwijfel ik. Ik denk juist dat er meer spanningsafhankelijke natriumkanalen zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer