Springen naar inhoud

één/een van de twee

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2012 - 22:25

Hallo,
wat is beter om te gebruiken: een van de twee, of: één van de twee? Ik zie op de eerste hits van google geen voorkeur.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2012 - 22:41

Je gebruikt de 'één' alleen als het uit de context niet duidelijk is of je een of één bedoelt. Correct is dus: een van de twee, maar bij een appel/één appel kunnen beide, afhankelijk van het feit dat je een onbepaalde appel bespreekt of net de nadruk wil leggen op de hoeveelheid (een, niet twee).
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2012 - 22:47

OK, bedankt, dat wist ik niet. :)
Dus in dit geval zonder accent aigu:
In twee schone buisjes worden de twee stoffen gedaan waarvan nu bekend is dat een van de twee kopernitraat is en de andere natriumjodide.
Wacht even, eigenlijk twijfel ik nog... je legt er namelijk ook tegelijkertijd de nadruk op.

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2012 - 00:22

Volgens de regels is het in dit geval 'een', zoals In psysics I trust al aangaf (zie ook taaladvies.net of onzetaal.nl).

Persoonlijk vind ik het een te ingewikkelde regel; ikzelf vind het duidelijker om 'een' voor het lidwoord te gebruiken en 'één' in zo'n beetje alle andere gevallen, dus ik negeer deze regel meestal (behalve in formele stukken).

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2012 - 14:47

Daar komt het op neer inderdaad. Dus als je de regeltjes strikt wil volgen, dan schrijf je het in je voorbeeld zonder accentjes, maar uiteindelijk is het volgens taaladvies ook toegelaten om accenten of koppeltekens toe te voegen wanneer dat de leesbaarheid ten goede komt.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Emma2012

Emma2012

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2012 - 18:44

Wanneer er gesproken wordt van een van de twee dan is het meervoud en dat betekent dat het een wordt ipv. één. een goed voorbeeld van een of een staat bij eenofeen.nl ook is het inderdaad zeker belangrijk hoe het bedoelt wordt.. Zomaar een biertje bijvoorbeeld of één bier omdat je nog moet autorijden. met één wordt echt de nadruk erop gelegd dat het maar 1 stuk is.

Gr. Emma

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures