[scheikunde] zwakke basen in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

zwakke basen in water

Hallo,

om een zuur-basereactie te laten verlopen moet het zuur boven de base staan. Hoe kan het dan dat je een basische oplossing krijgt als je een zwakke base hebt?

Stel je hebt een carbonaatzout dat je in water doet. De oplossing zal basisch worden, omdat carbonaat een base is. Naar mijn weten kan alleen deze reactie hebben plaatsgevonden:

CO32- + H2O -> HCO3- + OH-

Water reageert hier als een zuur. Het staat in Binas T45 echter onder de base carbonaat. Hoe kan het dat deze reactie toch plaatsvindt?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: zwakke basen in water

Water reageert inderdaad als een zuur, daar heb je helemaal gelijk in. Maar je moet ook kijken wat er ontstaat. Wat is de definitie van een zure/basische waterige oplossing? Vanwaar komt deze definitie?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: zwakke basen in water

Aertsvijand schreef: zo 20 mei 2012, 23:49
Maar je moet ook kijken wat er ontstaat. Wat is de definitie van een zure/basische waterige oplossing?
Er ontstaat hydroxide. Ik weet het niet zeker, maar ik gok dat de definitie van een zure (/basische) waterige oplossing is dat die hydroxonium/waterstofionen/protonen (/hydroxide) bevat.
Aertsvijand schreef: zo 20 mei 2012, 23:49
Vanwaar komt deze definitie?
Waar die vandaan komt... die vraag begrijp ik niet helemaal. Van de definitie van een zuur/base misschien?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: zwakke basen in water

om een zuur-basereactie te laten verlopen moet het zuur boven de base staan.
Dit is een vuistregel. Beter is om te zeggen dat als een zwak zuur met een zwakke base reageert het evenwicht rechts ligt als het zuur boven de base staat en links ligt als het zuur onder de base staat.
Hoe kan het dan dat je een basische oplossing krijgt als je een zwakke base hebt?
Bij genoemde evenwichtsreactie:
CO32- + H2O <-> HCO3- + OH-
is CO32- een zwakke base en H2O een zwak zuur. Het evenwicht ligt links omdat H2O onder CO32-staat. Er is dus in verhouding veel minder OH- dan CO32- aanwezig. Maar ook een kleine concentratie OH- kan voor een flinke pH-stijging zorgen en de oplossing dus basisch maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: zwakke basen in water

OK, bedankt, ik denk dat ik dan geen vragen meer heb. :)

Reageer