onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

Hoi,

Als ik op mijn laptopje werk, zonder externe muis, dan rusten mijn polsen op de rand van de computer onderaan. Nu zorgt dat, voornamelijk als het warm is denk ik, voor een onaangenaam prikkelen dat me ertoe brengt mijn hand weg te trekken. Ik dacht eerst aan een scherp kantje maar dat is het niet.

Nu dacht ik eventueel aan (statische) elektriciteit? Maar treedt dat werkelijke op als zo een prikkeling? Kan het eventueel komen door de lader die inzit en contact maakt met de behuizing? Lijkt me vreemd aangezien het geen metaal is. Of net wel, omdat de lading dan net niet wordt afgevoerd?

Ik zit er een beetje mee in de war, wat juiste verklaringen zouden kunnen zijn.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

Dat onaangename prikkelen, waar voel je dat?

Vingertoppen, hand, arm ?

Zou een lichte overbelasting kunnen zijn, kan zeker met zo'n touchpad gebeuren. In de gaten houden dan, en zo'n ergonomisch misbaksel als een touchpad vermijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

Statische elektriciteit is zeker wel mogelijk, en daar zijn ook voorbeelden van: =statische&data[boolean]=AND]Klik

Misschien kun je op dat forum hetzelfde vinden voor jouw laptop?

Enkele tips: Een geaard stopcontact gebruiken of de stekker omdraaien (snap ik persoonlijk niet zo goed, maar als het helpt.....)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

Klinkt me bekend in de oren. Ik heb toen dit topic op C!T forum geopend. De aarding kwam daar ook als verdachte naar boven. http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=209479&highlight=randaarde
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

@Uphoff: nee het is echt wel door het aanraken hoor.

@Ger: ja dan hebben we het te pakken, ik heb exact dezelfde laptop...

Bedankt voor de reacties!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

In dat geval resten je volgens mij de volgende opties:
  1. Vervangen van de voeding (dit heb ik zelf niet meer geprobeerd, geen idee of dit succesvol is)
  2. Gehele laptop vervangen door een met kunststof behuizing
  3. De stekker alleen in geaarde stopcontacten steken en anders op de accu werken.
Optie 2 was voor mij het eenvoudigste omdat ik nog binnen 2 weken omruiltermijn zat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

Volgens mij is het effect hetzelfde als bij een desktop computer.

Als je de adapter ongeaard aansluit, dan staat op de aardaansluiting ongeveer de halve netspanning, vanwege het ingangsfilter.

De min van het snoer wat naar de laptop gaat is inwendig in de adapter meestal aan de aardaansluiting verbonden.

En dan heb je hetzelfde effect als wanneer je bij een ongeaarde desktop de kast aanraakt.

Waarom ze die verbinding tussen aarde en min maken is mij een raadsel, naar mijn mening heeft dat geen enkele noodzaak.

Berichten: 12.262

Re: onaangenaam tintelen als ik op de laptop werk

Dat is een lastige kwestie. Wat er meestal gebeurd bij desktop pcs is dat via het ontstoorfilter de aarde aan beide draden van de netstroom wordt verbonden middels (tamelijk kleine) condensatoren. Hierdoor komt de kast inderdaad op halve netspanning te staan, al is de impedantie van die condensators bij 50 Hz zodanig hoog dat je er geen serieuze schok van kunt krijgen (in de zin van wel goed te voelen, maar onschadelijk).

In de laptop adapters die ik heb speelt dit probleem blijkbaar niet: ik kan niet eens de spanning tussen de min en het lichtnet (fase of neutraal maakt niet uit) meten met een multimeter. Wel is de min altijd verbonden met de randaarde, dus mocht je er een probleem mee hebben, even proberen bij een geaard stopcontact.

Ik vermoed overigens dat ze de verbinding tussen de min en de randaarde maken om te voorkomen dat statische electriciteit opbouwt die mogelijk schadelijk kan zijn voor de laptop. Nu werkt dat ook prima met een weerstand van pakweg 1 meg ertussen, maar daar kiest men blijbaar niet voor.
Victory through technology

Reageer