[natuurkunde] Arbeid van de weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Arbeid van de weerstand

Beste,

ik heb een opgave en ik ben niet zeker van mijn antwoord.

De opgave is als volgt:

Een man rijdt 1000m tegen een helling van 5oop (dus 1km schuin omhoog). Het gewicht van de man is 1000N. De rolweerstand van de fiets is 100N.

Hoeveel arbeid moet de man leveren om boven te komen?

Mijn antwoord:

Hoogte helling = 1000*sin(5o)=87,16m

Wtotaal=Wzwaarte-Wwrijving=m*g*h-Fw*s=1000N*87,16m-(-100N*1000m)=187,16kJ

Nu ben ik er niet zeker van of het rode gedeelte van de som goed is. De arbeid van de rolweerstand is naar mijn mening negatief aangezien die de fiets als het ware naar beneden trekt en dus moet die opgeteld worden bij Wzwaarte. Maar ik kan nergens vinden of dit ook goed is.

Alvast bedankt,

Xander

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Arbeid van de weerstand

Wat je plus of min noemt is uiteindelijk jouw keus. Het is wel zinvol om ná dat besluit er dan ook consequent mee om te gaan.

Meest logische aanpak: zowel de rolweerstand als de zwaartekracht (althans diens component langs de helling) werken tegen de bewegingsrichting in. Noem beide krachten dus negatief, hun arbeiden logischerwijs dan ook.

Jij trekt de arbeid van de rolweerstand af van de arbeid van de zwaartekracht, maar omdat je de arbeid van de rolweerstand negatief neemt komt dat getalsmatig weer goed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Arbeid van de weerstand

Okay, bedankt.

Reageer