Springen naar inhoud

Homogene recurrente betrekkingen van orde 2

• Log in om te kunnen reageren

thaha

thaha

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2012 - 16:00

Hoi iedereen,

we zagen 'Homogene recurrente betrekkingen van orde 2' in het hoger onderwijs en ik snap hierbij de eerste stap niet. Wat redelijk jammer is aangezien je die nodig hebt om alle andere te kunnen uitvoeren.

De opgave is de volgende:
"In de volgende rij getallen is elk getal het rekenkundig gemiddelde van zijn twee buren:
1,5,9,13,17,..."

Hiervan moet ik de algemene term tn berekenen en de honderste element van deze rij.

De oplossing heb ik, dit is het probleem niet maar de eerste stap die de docent uitvoerde is de volgende:
r^2 = r+6

Iemand die me op weg kan helpen hoe je aan deze vergelijking komt op basis van de gegeven rij getallen? De verdere stappen snap ik, ik zou gewoon graag weten hoe je aan r^2 = r+6 komt.

Alvast bedankt,

met vriendelijke groet

Julie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thaha

thaha

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2012 - 18:22

Ik heb twee opgaves met elkaar gewisselt, mag gesloten worden =).

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2012 - 20:58

"In de volgende rij getallen is elk getal het rekenkundig gemiddelde van zijn twee buren:
1,5,9,13,17,..."

Voor de lol...

LaTeX
LaTeX
LaTeX
Je kan dan inzien dat:
LaTeX
Hier staat aan beide kanten het verschil tussen twee opvolgende termen. Dit verschil tussen twee opvolgende termen is steeds gelijk. Daaruit volgt simpel:
LaTeX
In het geval van de opgave:
LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures