Vast geroeste regelstang losmaken.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Vast geroeste regelstang losmaken.

Geachte forum leden.

IK ben bezig aan een f3l 812 deutz moter en deze heeft 10 jaar stilgestaan Nu weet ik dat de regelstang van de brandstofpomp (3 cilnder lijnpomp) is vast groest Ik kan het regulateurhuis opvullen met iets dat roest oplost Is het mogenlijk mij een paar tips te geven hoe ik dit kan aanpakken ?

De regelstang is van metaal en schuift in een aluminum huis en zit dus vast.

wie weet raad voor mij ik heb er nu WD40 op losgelaten maar gaat dat helpen ?

mvrg e de waele

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vast geroeste regelstang losmaken.

Ik weet helaas weinig van motoren, maar wel een beetje van roest.... roest kun je redelijk goed oplossen in azijn. Je kunt gewone blanke huishoudazijn of dubbel zo sterke "schoonmaakazijn" gebruiken. Eventueel kun je het proces wat versnellen door de zaak wat te verwarmen (niet te gek maken, een beetje geduld kan geen kwaad). Dit ding zal wel te groot zijn om in een trilbadje te stoppen, anders zou dat ook de zaak nog kunnen versnellen doordat het de zaak goed mengt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Vast geroeste regelstang losmaken.

Je hebt toch ook kruipolie die roest oplost?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vast geroeste regelstang losmaken.

Die heeft ie al toegepast: WD40 ;) En verder zijn niet-oxiderende zuren inderdaad een oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Vast geroeste regelstang losmaken.

WD-40 werkt vaak wel, maar iets minder goed dan een speciaal voor dat doel ontwikkelde kruipolie. Zoek eens bij conrad.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vast geroeste regelstang losmaken.

Als je het met een speciale kruipolie wilt doen komt de naam IMAL al snel naar voren (IMAL = "ik maak alles los"). Maar zo'n olie is natuurlijk niet bedoeld om een volume mee te vullen, alleen om tussen een spleet te spuiten. Ik weet niet of je daar in dit geval bij kunt.

Berichten: 4

Re: Vast geroeste regelstang losmaken.

Ik kan er wel bij om in te spuiten als dat moet maar ik ben nu begonnen met WD40 dat ga ik eerst eens afwachten wat dat doet

Ik laat nog horen hoe het afloopt

e de waele

Berichten: 4

Re: Vast geroeste regelstang losmaken.

IK heb inmiddels de pomp er af gehaald en de regulatuer open gemaakt en deze zit vol roest wat kan ik nu het beste doen ik heb hem nu in een bak met diesel olie gezet maar zal dat helpen ? heeft iemand nog tips ?

e de waele

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Vast geroeste regelstang losmaken.

Zandstralen? Een foto zou trouwens helpen....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer