Geneeskunde en lotingskansen

Reageer
Berichten: 4

Geneeskunde en lotingskansen

Hallo allemaal,

Ik wil graag geneeskunde gaan doen en zoals jullie , naar ik meen, weten is dat een lotingstudie. Ik heb gehoord dat mensen in het VWO van Nederland allemaal 7 vakken hebben ( Ik ben van Aruba).Nu was mijn vraag: Wat zou er gebeuren als ik alleen de 6 vakken die nodig zijn voor geneeskunde hebt ( Bio, Na, WiB, Sk , Nederland en Engels). En als mijn gemiddeld eindcijfer 8 is voor die 6 vakken? Wordt ik in lotingsklasse A geplaatst als een normale kind met 7 vakken die ook 8 heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Geneeskunde en lotingskansen

Hoi Michael, om geneeskunde te mogen studeren in Nederland moet je een volwaardig vwo-diploma in bezit hebben volgens de eisen die ze hier 'op het vasteland' bedenken. Dit betekent dat je zeven vakken, en een combinatiecijfer moet hebben op je diplomalijst. Het combinatiecijfer is een gemiddelde van optionele extra vakken, het profielwerkstuk, maatschappijleer, algemene natuurwetenschappen en ckv of kcv (kunst & cultuur). Als je dit niet hebt behaald zul je daar deelcertificaten voor moeten behalen (bijvoorbeeld via het volwassenonderwijs (VAVO)).

In überhaupt een lotingsklasse te worden geplaatst, zal dus niet plaatsvinden zonder goedgekeurd diploma. Dat zal dus helaas ook niet voor jouw situatie gelden.

Je hebt het juist dat het dus een lotingsstudie op basis van cijfers is, maar ook dat gaat veranderen de komende jaren. De (meeste) Nederlandse universiteiten gaan namelijk over op een ander 'lotingssysteem' voor geneeskundestudenten, wat eigenlijk een selectieprocedure inhoudt. Het draait daarbij niet alleen meer om cijfers van de middelbare school, maar voor een groot deel ook om het totaalpakket van de kandidaat (denk aan motivatie, algemene ontwikkeling, inzet, sociale vaardigheden etc.) Dit noemen ze het decentrale selecteren, en de verwachting is dat binnen enkele jaren enkel nog op die manier geneeskundestudenten zullen worden gerworven. Motivatie en een goed CV zijn dus even belangrijk geworden als de cijfers die je haalt op de middelbare school.

Uit nieuwsgierigheid: is er op Aruba geen universiteit (en geneeskundeopleiding)? Of kies je bewust voor de opleiding in Nederland?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 4

Re: Geneeskunde en lotingskansen

Hoi,

Ja, er is een universiteit van geneeskunde op Aruba (alleen een, De Xavier University), maar ik kies bewust voor de opleiding in Nederland. Het is leuker daar,vind ik.

Helaas kan ik zien dat het hebben van 6 vakken een probleem voor mij kan worden.

Ik ben in de VWO 4, weet u misschien wanneer dit decentrale selecteren op gang gaat? Ik wil weten of voor de tijd ik de middelbare school af hebt ( twee jaar nog) ik bij de decentrale selectie kan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Geneeskunde en lotingskansen

Ok, leuk om te weten hoe dat op Aruba zit!

Het decentrale selectiesysteem bestaat al een paar jaar in Nederland, en elke universiteit mag op dit moment zelf beslissen hoeveel studieplekken er via het decentrale systeem worden 'verloot'. Hierzie je wat de huidige situatie is.

Focussen op decentraal is sowieso handig, want er zijn plannen van sommige uni's om alleen nog maar op decentraal over te gaan (dus 100%). Dat betekent echter niet dat je cijfers niets meer uitmaken op school, of dat je achterover kan gaan leunen...het is wel een selectie waar je in zal belanden. Dus alvast gaan nadenken waarom je graag geneeskunde wilt gaan studeren, baantje nemen in de gezondheidszorg (al is het schoonmaken voor bejaarden in de thuiszorg), of vrijwilligerswerk gaan uitvoeren in een ziekenhuis, laat zien dat je een bewuste keuze maakt voor deze studie. Aangezien je in de 4e zit, is het zeker verstandig om aankomende zomer eens rustig na te denken hoe je dit wilt gaan aanpakken in de tijd dat je nog het een en ander waar kan maken.

Oja; sommige uni's zijn weg van 'bijzondere activiteiten', bijvoorbeeld uitblinker in sport, kunst, muziek etc. Of als je in een bestuur (van school) zit, andere bestuurlijke functies op je neemt, dus ze willen graag zien dat ze iemand met potentie binnen halen. Je solliciteert namelijk als het ware naar een plekje voor de geneeskundestudie en zij hebben vrije keus door de vele kandidaten.

Maar het belangrijkste is om een juist diploma in bezit te hebben. Zoals ik al zei kun je dus deelcertificaten gaan behalen (ik weet niet of dat ook zo op Aruba kan), en anders zou ik als ik jou was even contact opnemen met het DUO om te vragen hoe jij je het beste en snelste richting je studievoorkeur kan begeven...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 4

Re: Geneeskunde en lotingskansen

Waw! :D :)

Bedankt!, U hebt me echt veel geholpen, echt waar!

Nu ben ik beter geïnformeerd en ga zou tips volgen. Nu ben ik meer gemotiveerd. :P

Misschien ga ik een baantje in de ziekenhuis of iets zo in de zomervakantie vragen en ik zal proberen om echt mijn beste te doen.

Gelukkig heb ik nog kans voor een zevende vak. Dat is wat mijn 5 min geleden docent zei.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Geneeskunde en lotingskansen

Succes, en uiteraard graag gedaan! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Geneeskunde en lotingskansen

@Michael987: vergeet niet dat de studie in Nederland grotendeels in het Nederlands zal zijn en de studie in Aruba in het Engels is en opleidt tot een diploma dat in de Verenigde Staten geldig is, gezien de samenwerking met Walden University. Veel van de internschips zullen dan ook plaatsvinden in de Verenigde Staten, vooral in New York state, Maryland en Illinois.

Kijk hier nog eens goed naar, want als je een Nederlands diploma haalt en je wilt in de VS gaan werken, moet je daar alsnog verder studeren.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer