genomische imprinting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

genomische imprinting

Hallo

Genomische imprinting wordt in mijn cursus beschreven als het feit dat in bepaalde cellen enkel het maternele allel van een gen actief is en in andere enkel het paterneel allel..

Ik vroeg mij daarbij af hoe dat dan juist zit met een genetische afwijking? stel dat er een afwijking zit in het paterneel genoom, dan zou het kunnen dat bepaalde cellen die afwijking wel hebben en andere niet? En dat die persoon dus maar in een beperkt aantal cellen ziek is?

Klinkt absoluut niet aannemelijk, maar ik vraag het mij af omdat als ik de lijn doortrek dat mijn conclusie is?

Re: genomische imprinting

Ik denk dat de genen waar genomic imprinting mogelijk is, speficiek in bepaalde celtypes tot expressie worden gebracht (vb het gen voor de insulin-like growth factor II).

Dus zullen al de celtypes die insulin-like growth factor II produceren 'ziek' zijn, met bv een verlies/of verminderde functie tot gevolg.

Dit is een persoonlijk hersenspinsel, ik heb het niet uit een boek of dergelijke. Dus kan ik verkeerd zijn.

edit: omdat de insulin-like growth factor II producerende cellen 'ziek' zijn, zullen andere cellen hier de gevolgen dragen.

Dus de antwoord op je vraag :) = Ja sommige cellen zijn 'ziek', maar omdat/indien hun functie belangrijk is ( zoals bij insulin-like growth factor II), zijn er gevolgen voor alle cellen van het lichaam.

Berichten: 11

Re: genomische imprinting

aah ok, dankuwel.

het was ook niet echt een vraag of zo uit mijn boek, ik vroeg het me enkel af.. Maar dat zou logisch zijn :)

danku

Reageer