Energieverbruik bepalen van een rijdend wagentje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Energieverbruik bepalen van een rijdend wagentje

Beste mensen,

ivm een project moet ik het energieverbruik van een rijdende wagen. de energie van de wagen is voorzien van 4 AA batterij. Mijn methode is eerst de voltage meten voordat die rijdt( aangenomen dat de batterij vol is). Nadat de wagen stopt met rijden, wordt de batterij ontladen tot die leeg is. Volgens een medestudent van mij is deze methode niet zo handig, want je moet misschien erg lang wachten todat die leeg loopt.

heeft iemand nog een betere idee voor dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Energieverbruik bepalen van een rijdend wagentje

Ja een veel beter idee.

Meet de stroom en spanning tijdens het rijden en voila.

Het product van die twee is het benodigde vermogen (en energieverbruik) om te rijden.

Berichten: 171

Re: Energieverbruik bepalen van een rijdend wagentje

Hoe nauwkeurig moet het wezen. Als je de energie inhoud van een AA batterij weet en je weet hoe lang het karretje er over doet om de batterij helemaal leeg te trekken, kun je het energie verbruik bepalen. Het enige nadeel is dat je niet weet hoeveel energie er nog in een lege batterij zit.

Het mooist is inderdaad een wat metertje of stroom en spanning meten, dan weet je inderdaad gelijk het energie verbruik.

Het ligt er maar aan hoe nauwkeurig het moet en wat voor middelen je tot je beschikking hebt.

Reageer