niet mengbare vloeistoffen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 0

niet mengbare vloeistoffen

Ik ben als architect bezig met een onderzoek waar ik mijn vakgebied uittreed en ik me moet betreden in de wereld van de fysische chemie. Ik hoop dat u me kunt helpen.

Ik moet 3 niet mengbare vloeistoffen bedenken/maken met een hogere dichtheid dan water (ongeveer de zelfde viscositeit) zodat ze altijd gescheiden blijven en geen emulsie vormen, en water zal er dus op drijven. (De relatief laagste dichtheid moet transparant zijn, de andere worden gekleurd maar dat lijkt me een kwestie van toevoegen van kleurstoffen). mijn vraag is, welke vloeistof is hiervoor geschikt (wat kan ik bijvoorbeeld toevoegen aan water om een hogere dichtheid te krijgen?)

Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het graag! Hartelijk dank.

Afbeelding

Berichten: 12.262

Re: niet mengbare vloeistoffen

Aan water kun je zout toevoegen om de dichtheid te verhogen, zolang dat zout maar niet oplost in de andere vloeistof - dit kan bijvoorbeeld bij een olie-water systeem.

Een systeem maken met 3 vloeistoffen is echter nog best lastig: Op zich kan je dat doen met een zware olie, water, en een lichte olie, maar die blijven niet gescheiden als je de boel door elkaar schudt: de twee oliefases mengen dan tot een nieuwe met zo'n beetje de gemiddelde dichtheid van de twee.

Een derde fase vinden die niet met 1 van de andere 2 kan mengen is het probleem: Dit gaat voor zover ik weet eigenlijk alleen met kwik of een vloeibare metaallegering.
Victory through technology

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

Dank voor dat snelle, maar weinig hoopgevende antwoord. Ik bedenk met zojuist dat ik het hele principe ook kan omdraaien, en dus drie lichtere vloeistoffen (dan water) kan gebruiken, in plaats van drie zwaardere. Maakt dit mijn zoektocht eenvoudiger?

Ik vond bijgaande lijst op het net, maar dit zegt niets over de mengbaarheid van die vloeistoffen.

http://www.simetric.co.uk/si_liquids.htm

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

alcohol - water - olie lijkt me trouwens een onmengbare set? Of breekt de alcohol de olie af/mengt met het water?

Berichten: 12.262

Re: niet mengbare vloeistoffen

Ik denk dat de kunst vooral is 3 onderling onmengbare vloeitstoffen te vinden, daarna kun je je druk maken over de verhoudingen in dichtheid ;)

Wat -misschien- zou kunnen werken is een systeem van silconenolie, water, en plantaardige olie of bijv linolzuur. Je zou echt in de praktijk moeten testen of dat zich in 3 fasen gaat scheiden, waarbij het vooral zaak is dat de siliconenolie en het plantaardig vet zich niet vermengen.
artyvisual schreef: di 22 mei 2012, 13:39
alcohol - water - olie lijkt me trouwens een onmengbare set? Of breekt de alcohol de olie af/mengt met het water?
Wat voor alcohol had je in gedachten?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: niet mengbare vloeistoffen

Ik ben geen scheikundige maar broom lost maar heel weinig in water op, misschien onvoldoende om het echt te verkleuren.

Hoe broom en olie zich met elkaar gedragen weet ik niet.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

Wat voor alcohol had je in gedachten?
geen idee, ik was geinspireerd door dit kinderexperiment

http://www.wonderhowto.com/how-to-explore-density-viscosity-and-miscibility-with-colorful-layered-liquid-science-experiment-0121359/

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

ik lees trouwens net dat:
Water, benzyl alcohol, and decane
onmengbaar zijn op

http://www.onepetro.org/mslib/servlet/onepetropreview?id=00018293

Maar goed, voor mijn toepassing is dat een nogal brandbare variant.... De olie optie (plantaardig/silicone) zijn wat dat betreft interessanter tot dusverre.

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

Ik heb een lijst gevonden die handig is, ik post het hier maar, voor als iemand anders het ook handig vindt...

Afbeelding

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

Het zijn toch voornamelijk schadelijke/gevaarlijke stoffen als ik het zo zie als leek...

Berichten: 12.262

Re: niet mengbare vloeistoffen

Ik vind die benzylacohol wel goed gevonden... lost wel een beetje op in water, maar net slecht genoeg om toch voor een tweelagen systeem te zorgen. Eigenlijk wil ik het nu ook wel zien in een potje, eens kijken of iemand het bij de hand heeft.

Overigens denk ik dat het gevaar wel te beperken is: Als benzylalcohol niet oplost in decane, dan zal het denk ik ook niet oplossen in parafine minerale olie (mengsel van wat langere alkanen). Uiteraard is het wel brandbaar, maar daar ontkom je echt niet aan als je een 3 fasen systeem wilt maken.
Victory through technology

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

Nou, ik vond inderdaad dat het nogal eens gebruikt wordt, dan benzylalcohol:

http://chemistry.about.com/cs/howtos/ht/lavalampreal.htm

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

Ik wil nu een test doen met silicone olie, en plantaardige olie. Mijn vraag is nu , hoe kom ik aan heldere silicone olie met een hoge viscositeit? Ik vind tot zover alleen Amerikaanse adressen...

Berichten: 12.262

Re: niet mengbare vloeistoffen

Dat is inderdaad punt 2, zo gemakkelijk kom je er niet aan. Normaliter worden dat soort olies gebruikt in transformatoren en dergelijke, maar als particulier is dat lastig bestellen.

Wellicht is er wel een andere mogelijkheid: je hebt van die sprays om de onsteking van je auto tegen vocht mee te beschermen. Voor zover ik weet zit daar wel een siliconenolie in, al weet ik niet precies wat de samenstelling is. Die spuitbussen koop je voor een paar euro bij de halfords of wellicht een bouwmarkt, een testje waard?
Victory through technology

Berichten: 0

Re: niet mengbare vloeistoffen

Dank. Wat haal ik me allemaal op de hals! Ik dacht dat we in NL een heerlijke, uitgebreide chemische industrie in de Botlek hebben!

Ik heb ook dit gevonden: http://www.hazelaar....id=398&vmcchk=1

voor een test wellicht ok, maar ik moet tzt wel een specifieke variant hebben (lage viscositeit) en in liters...

Mag ik jullie alvast in de tussentijd doorvragen op het volgende probleem wat ik moet gaan tekkelen: hoe kleur je water wit, ik vind geen enkele kleurstof die wateroplosbaar is, of dit is ook niet nodig en kan je een pigment gebruiken? (Let wel, de kleurstof mag niet 'overspringen' naar plantaardige olie (die ik zwart moet kleuren) en de siliconenolie... De kleur mag ook niet uitzakken oiv van zwaartekracht)

Reageer