[wiskunde] Bereken de groeifactor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Bereken de groeifactor

Ik ben net bezig met iets uit te rekenen maar ik loop vast.

Stel je hebt een bedrijf, en we kijken over een jaar. In de eerste maand heb je 1000 euro winst. deze winst groeit iedere maand met een bepaald percentage x.

De cumulatieve winst na 12 maanden is bv 27000 euro. Hoe bereken ik dan wat de groeifactor van de winst is. de x dus.

Ik wil dus niet weten met welke x de 12e maand 27000 euro wins geeft. Wat ik hier thuis al uitgelegd kreeg, maar dat is niet het antwoord op de vraag dus.

Berichten: 7

Re: Bereken de groeifactor

Ik wil trouwens uiteindelijk de formule hebben voor de x. Ik ga het dan in excel proberen te zetten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereken de groeifactor

een percentage is niet een groeifactor. Dus je kunt niet voor beiden dezelfde x gebruiken. Als het groeipercentage 25% is, dan is je groeifactor 1,25.

Even besluiten wat je wil dus.

Schrijf dan je formule uit zoals je een onbekend eindbedrag zou berekenen als je de groeifactor wél zou kennen.

Kunnen we daarna eens gaan uitvogelen hoe we die formule omwerken voor een bekend eindbedrag maar onbekende groeifactor.

Op welk schoolniveau is dit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Bereken de groeifactor

Ik heb inderdaad groeifactor en procentuele toenamen door elkaar gehaald. Wil dus de procentuele toename weten per maand. Belangrijk daarvoor de formule om te schrijven

De formule waar ik uit kom is alsvolgt:

1000 + (1000(1+n)2) +(1000(1+n)2)+(1000(1+n)3)+(1000(1+n)4)+(1000(1+n)5)+(1000(1+n)6)+(1000(1+n)7)+(1000(1+n)8)+(1000(1+n)9)+(1000(1+n)10)+(1000(1+n)11)= 2700

Dit is dus volgens mij feitelijk een sommatie met een sigma teken

De formule is gewoon de uitgeschreven sommatie en moet ik (dacht ik) omschrijven naar een formule n=.....

Dat zou dan de formule worden voor het groeipercentage. Alleen om dit op te lossen....?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereken de groeifactor

Ik meende dat je dat via excel wilde doen?

zet in veld a1 een gegokte n

zet in 12 velden daaronder je formules voor elke maand apart (voor n steeds verwijzend naar veld a1)

zet in een veld daaronder de som van de voorgaande 12 velden

vogel net zo lang in veld a1 totdat je in het somveld nauwkeurig genoeg je 27000 euro vindt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Bereken de groeifactor

Ja haha, zover was ik al. Maar ik wil dat "gokken" voorkomen door het percentage in een formule om te zetten.

Er zijn 4 variabelen, waarvan ik er 3 weet, maar kom er nog niet uit.

Je weet namelijk startbedrag, totaal cumulatief bedrag en het aantal maanden. Enige wat ik mis is het percentage.

Gokken is ook niet handig, omdat ik de berekening vaker wil herhalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereken de groeifactor

sorry, dan haak ik af.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Bereken de groeifactor

Okido, bedankt voor de moeite in ieder geval.

Ik ga nog even verder met mijn brein erover te breken :P

Berichten: 7

Re: Bereken de groeifactor

Iemand nog een idee? In excel kan je het met eigen formules laten berekenen, maar dan is het iteratief, dus hetzelfde als gokken alleen doet de pc het dan voor je.

Reageer