derde-wereld bank

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

derde-wereld bank

Je roem stijgt, want ook in de derde wereld zijn je prestaties bekend geraakt.

Een bankdirecteur uit Timboektoe wilde ook wat meer privicy voor

zijn klanten. Hij heeft slechts 1 kluis en een abonnement op hangsloten.

De bank heeft 1 directeur en 1 bediende en N klanten.

Hoeveel hangsloten heeft hij op de kluis nodig als geen van drie partijen (directeur, bediende, 'n klant) in staat mag zijn eigenhandig de kluis te openen. Hoe worden de sleutels verdeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: derde-wereld bank

Hoeveel hangsloten heeft hij op de kluis nodig als geen van drie partijen (directeur, bediende, 'n klant) in staat mag zijn eigenhandig de kluis te openen. Hoe worden de sleutels verdeeld?
3N :roll:

Of bedoelde je "Hoeveel hangsloten heeft hij minimaal op de kluis nodig als..."
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: derde-wereld bank

Wacht even, meneer wil meer privacy en heeft daarom één kluis voor N klanten? :roll: :P
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: derde-wereld bank

Of bedoelde je "Hoeveel hangsloten heeft hij minimaal op de kluis nodig als..."
Inderdaad.

Re: derde-wereld bank

Wacht even, meneer wil meer privacy en heeft daarom één kluis voor N klanten? :roll:   :P
Privacy is eigenlijk niet het juiste woord. Het gaat om veiligheid.

Ik zou de bankdirecteur niet vertrouwen als ie in zijn eentje de kluis binnen mocht stappen.

N.B. Het gaat hier over een kleine stammengemeenschap.

Berichten: 7.068

Re: derde-wereld bank

Zijn er meerdere sleutels voor 1 hangslot?

Welke combinaties van personen moeten allemaal instaat zijn om de kluis te openen?

Re: derde-wereld bank

Zijn er meerdere sleutels voor 1 hangslot?
1 hangslot = 1 sleutel
Welke combinaties van personen moeten allemaal instaat zijn om de kluis te openen?
Elke combinatie van 2 personen. Dus bankbediende, directeur en de N klanten worden allen over één kam geschoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: derde-wereld bank

3 sloten op de kluis? Noem ze A, B en C, de directeur krijgt de sleutels van A en B, de bediende van A en C, en alle klanten krijgen de sleutels van B en C.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: derde-wereld bank

3 sloten op de kluis? Noem ze A, B en C, de directeur krijgt de sleutels van A en B, de bediende van A en C, en alle klanten krijgen de sleutels van B en C.
Zie volgende opmerking:
Welke combinaties van personen moeten allemaal instaat zijn om de kluis te openen?
Elke combinatie van 2 personen. Dus bankbediende, directeur en de N klanten worden allen over één kam geschoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: derde-wereld bank

Rogier schreef:3 sloten op de kluis? Noem ze A, B en C, de directeur krijgt de sleutels van A en B, de bediende van A en C, en alle klanten krijgen de sleutels van B en C.
Zie volgende opmerking:
Welke combinaties van personen moeten allemaal instaat zijn om de kluis te openen?
Elke combinatie van 2 personen. Dus bankbediende, directeur en de N klanten worden allen over één kam geschoren.
Dan kan het toch, met mijn oplossing?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: derde-wereld bank

Dan kan het toch, met mijn oplossing?
Nee. Twee willekeurige klanten moeten ook de kluis binnen kunnen.

Berichten: 7.068

Re: derde-wereld bank

Als ik de puzzel dan goed begrijp, zou ik zeggen: (N+2)!/(2!*N!)

Re: derde-wereld bank

Als ik de puzzel dan goed begrijp, zou ik zeggen: (N+2)!/(2!*N!)
Een tikkeltje te veel lijkt me.

Nog even voor alle duidelijkheid: Op elk slot past precies 1 sleutel, maar van zo'n sleutel kunnen er veel copieën in omloop zijn die op dat slot passen.

Berichten: 7.068

Re: derde-wereld bank

Nog even voor alle duidelijkheid: Op elk slot past precies 1 sleutel, maar van zo'n sleutel kunnen er veel copieën in omloop zijn die op dat slot passen.
Dat had ik dus verkeerd begrepen...

dan is mijn antwoord N+2.

Re: derde-wereld bank

dan is mijn antwoord N+2.
Hoe worden de sleutels verdeeld?

Reageer