[scheikunde] Scheikunde practicum NH4I en NH4Cl en Kcl onderscheiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Scheikunde practicum NH4I en NH4Cl en Kcl onderscheiden

Ik heb vandaag mijn 1e practicumles gehad en morgen heb ik de laatste 2 lessen,

het gaat over dit practicum:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/173686-scheikunde-practicum/

We hebben het stappenplan, incl latere wijzigingen opgevold maar al snel kwamen we in de problemen met NH4Cl en NH4I en KCl.

In eerste instantie dachten we deze stoffen op basis van pH uit elkaar te kunnen halen maar ik denk dat omdat ze alledrie goed oplossen de stoffen splitsen in ionen en dus niet meer zuur zijn.

Zou ik dit op kunnen lossen door bijv broomthymolblauw over de stoffen zelf te druppelen om de ph te onderzoeken? En als dat niet kan hoe moet ik dan de stoffen onderscheiden? Ik zou ze weer op kunnen lossen en vervolgens een kwiknitraat-oplossing toevoegen en degene met een neerslag dat is dan NH4I. Maar volgens mij mag ik geen kwik gebruiken dus ik zal toch een andere manier moeten vinden..

Stel dat het druppelen op de stof zelf ipv in de oplossing zou werken, zou ik dan ook nog een sterke oxidator kunnen toevoegen en daarmee NH4I en NH4Cl uit elkaar halen na toevoeging van zetmeel want dan zou 2I- reageren tot I2 en dat wordt paars na toevoeging van zetmeel.

Alvast bedankt

Berichten: 772

Re: Scheikunde practicum NH4I en NH4Cl en Kcl onderscheiden

In de tekst op de link heb je vermeld dat KCl een base is. Hoe je hierbij komt weet ik niet. Het is immers een neutrale stof ( afkomstig van een sterke base en een sterk zuur). Via een pH strookje zal deze dus zeker en vast een onderscheid te maken zijn tussen KCl enerzijds, en NH4Cl en NH4I anderzijds.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Scheikunde practicum NH4I en NH4Cl en Kcl onderscheiden

tja dat had ik per ongeluk opgeschreven toen ik het stappenplan overtypte, je hebt gelijk dat is incorrect. maar toen ik vanochtend universeel ph papier in de oplossingen stopte bleven zij allemaal geel, dit zou betekenen dat alles neutraal is

misschien kan ik ipv broomthymolblauw zowieso beter methyl rood gebruiken omdat die een duidelijker verschil geeft tussen neutraal en zuur dan broomthymol blauw, dat juist bij neutraal en zuur geel is en pas bij heel basisch blauw wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Scheikunde practicum NH4I en NH4Cl en Kcl onderscheiden

Het onderscheid tussen chloride en jodides kan je volgens mij redelijk eenvoudig merken door toevoegen van zilver(I)nitraat. De oplosbaarheid van respectievelijk AgCl en AgI verschillen nogal wat, dus daar moet je al verschil kunnen merken. Het onderscheid tussen KCl en NH4Cl zou je normaal aan de pH moeten merken. Heb je geen universeelindicator liggen?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 772

Re: Scheikunde practicum NH4I en NH4Cl en Kcl onderscheiden

Dat een oplossing van NH4Cl of NH4I een gele kleur zou bekomen op universeel indicator is wel bizar. De verwachte pH ligt toch wel beduidend lager hoor dan bij KCl ;)

Berichten: 772

Re: Scheikunde practicum NH4I en NH4Cl en Kcl onderscheiden

Nog even aanvullend, testen op jodide zou moeten lukken met kwik(II)nitraat. Indien chloride aanwezig is zal dit hoogstwaarschijnlijk niet neerslaan. (Kwik(II)chloride is het best oplosbare kwikzout). Kwikjodide daarentegen is zeer slecht oplosbaar. Het heeft al in relatief lage concentratie een rode kleur aan de oplossing.

Reageer