[scheikunde] Additie van jood aan oliezuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Additie van jood aan oliezuur

Hallo,

Ik had een vraagje.. als jood aan oliezuur addeert, wat is dan het molecuulformule of reactievergelijking? ik weet niet hoe ik het precies moet opschrijven..

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Additie van jood aan oliezuur

Wat heb je al geprobeerd? Heb je van beide stoffen al eens de molecuulformule opgeschreven? En ben je op zoek naar wáár het terecht komt, of ook het mechanisme erachter?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 12

Re: Additie van jood aan oliezuur

De molecuulformule van oliezuur is C17H34COOH en die van jood is I2..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Additie van jood aan oliezuur

Kijk nog eens goed naar de formule van oliezuur. Er zit nog een klein foutje in.

Weet je hoeveel dubbele bindingen oliezuur heeft?

Berichten: 12

Re: Additie van jood aan oliezuur

Oliezuur heeft 1 dubbele binding, en de juiste molecuulformule is C17H33COOH.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Additie van jood aan oliezuur

Dat is goed. En hoeveel moleculen I2 kan je dan adderen aan die ene dubbele binding?

En wat wordt dan de formule?

Berichten: 12

Re: Additie van jood aan oliezuur

Je kan 1 molecuul I2adderen toch? en de formule wordt dan C17H33COOHI2??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Additie van jood aan oliezuur

Je kan 1 molecuul I2adderen toch? en de formule wordt dan C17H33COOHI2


Ja, je kunt één molecuul jood adderen. En de formule is goed, alleen zou ik de I2iets naar voren zetten : C17H33I2COOH .

Berichten: 12

Re: Additie van jood aan oliezuur

Bedankt voor je tijd, het heeft me erg geholpen :D

en nog 1 vraagje, hoe ziet de halfreactie van oliezuur eruit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Additie van jood aan oliezuur

Wat bedoel je met de halfreactie van oliezuur?

Berichten: 12

Re: Additie van jood aan oliezuur

Je hebt bv een halfreactie van jood:

I2 + 2e- → 2 I-

en ik wilde weten wat de halfreactie van oliezuur is ..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Additie van jood aan oliezuur

Als jood wordt geaddeerd aan een dubbele binding, dan wordt er geen I- gevormd.

De covalente binding tussen de joodmoleculen wordt verbroken en er komt een covalente binding met koolstof voor in de plaats. Ik zou dit niet zien als een redoxreactie waarbij electronen worden overgedragen.

Ik zou daarom de reactie gewoon in molecuulformules opschrijven.

Berichten: 12

Re: Additie van jood aan oliezuur

Ooh dan weet ik dat :) dus dan laat ik het gewoon molecuulformules staan. Bedankt voor je hulp :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Additie van jood aan oliezuur

ik zou wel graag willen opmerking dat als je de reactie op deze wijze noteert, en dat als enige informatie aan iemand laat zien, die er niets aan gaat hebben, gezien je geen informatie over de structuur van de begin- en eindproducten geeft. In dit geval is een tekening veel informatiever.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Additie van jood aan oliezuur

Margriet schreef: wo 23 mei 2012, 19:46
Als jood wordt geaddeerd aan een dubbele binding, dan wordt er geen I- gevormd.

De covalente binding tussen de joodmoleculen wordt verbroken en er komt een covalente binding met koolstof voor in de plaats. Ik zou dit niet zien als een redoxreactie waarbij electronen worden overgedragen.

Ik zou daarom de reactie gewoon in molecuulformules opschrijven.
Niet helemaal mee eens, en doet niet echt ter zake voor de TS, maar hier vindt een intramoleculaire redoxreactie plaats. Op de locatie van de dubbele binding zal eerst 1 I van een I-I molecuul coordineren. De I-I binding raakt gepolariseerd. Een der I krijgt dus een partiele positieve lading en zal beide pi-elektronen van de dubbele binding opnemen, leidend tot een 3-center 2-electron binding. Oliezuur raakt dus geoxideerd! De andere I wordt als I- uitgestoten (reductie) en deze zal de driehoek net zoals bij een epoxide breken door van de andere zijde aan te vallen.

Plaatje en verduidelijking: http://en.wikipedia.org/wiki/Halogen_addition_reaction

Reageer