Samengestelde functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 138

Samengestelde functie

Is 1/x een samengesteld voorschrift. Wanneer is een funtie voorschrift samengesteld?

Gr en bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Samengestelde functie

Een eenvoudige vraag is niet altijd eenvoudig te beantwoorden.

Eelijk gezegd ken ik er de definitie niet van, hoor het in dit verband voor het eerst.

Intuïtief zo ik zeggen van niet, want samengesteld duidt er op dat er delen persé apart moeten worden bererekend en daarna moeten worden samengesteld.

Ook kan men denken aan iets van
\( f(x)= (x^2 , x^3) \)
Ik vraag me trouwens af of die naam wel formeel is vastgelegd.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Samengestelde functie

tempelier schreef: wo 23 mei 2012, 15:33
Eelijk gezegd ken ik er de definitie niet van, hoor het in dit verband voor het eerst.
Een samengestelde functie heeft de gedaante f(g(x)), dus dit zou je bekend voor moeten komen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Samengestelde functie

Tja, ik ben het toch eerder met tempelier eens dat een goede definitie nodig is. Met jouw definitie is het antwoord triviaal: elke functie is een samengestelde functie.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Samengestelde functie

Wat is de achtergrond van de gestelde vraag.

Volgens deze definitie is alleen de identieke functie geen samengestelde functie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Samengestelde functie

mathfreak schreef: wo 23 mei 2012, 20:40
Een samengestelde functie heeft de gedaante f(g(x)), dus dit zou je bekend voor moeten komen.
In de zin van:

f na g uitvoeren (handig voor de kettingregel)

Heb daar even op gezocht en in de meeste boeken gebruiken ze ook de door jou gegeven definitie van samengsteld.

Dus zal dat wel algemeen gebruikelijk zijn.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Samengestelde functie

Safe schreef: do 24 mei 2012, 10:48
Volgens deze definitie is alleen de identieke functie geen samengestelde functie.
Waarom zou dat, met deze definitie, geen samengestelde functie zijn?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Samengestelde functie

Drieske schreef: do 24 mei 2012, 19:22
Waarom zou dat, met deze definitie, geen samengestelde functie zijn?
Ben je meer tevreden met: dan is het triviaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Samengestelde functie

Niet per se. In mijn ogen kun je letterlijk elke functie, met die definitie, zien als een samengestelde functie. Of die voorschriften eenvoudiger zijn dan de oorspronkelijke functie is nog maar de vraag uiteraard. Maar als definitie vind ik het wat magertjes.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer