[scheikunde] Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Hallo mensen,

Ik heb deze week een practicum met azijnzuurevenwicht en in de voorbereiding stond een vraag die ik niet helemaal snapte.

Leg uit in welke volumeverhouding je 1,0 M diwaterstofsulfideoplossing en 1,0 M natronlpoog moet mengen om een bufferoplossing met pH = 4,00 te maken.

Nu ben ik geen kei in wiskunde en daarnaast heb ik deze stof nog niet gehad dus ik heb nog geen begin kunnen maken. Misschien heeft een van jullie een tip om te beginnen.

Alvast bedankt.

Berichten: 772

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Bij dergelijke opgaven: altijd starten met de reactievergelijking. Wat is deze volgens jouw? Welke twee producten zullen de buffer vormen?

Berichten: 11

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Volgens mij gaat die als volgt:

OH + H2S --> H2O + HS

Berichten: 772

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Neen, dit klopt niet. Je hebt een reactie van een sterke base met een zwak zuur. Hieruit ontstaat altijd een zout + een water. Wat wordt dit dus: (Hou in dit reactievergelijking ook rekening met de Na atomen).

Berichten: 11

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Oh ja misschien is dit 'm dan?

NaOH + H2S --> NaHS + H2O

Berichten: 772

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Inderdaad, dat klopt. Welke twee componenten bepalen nu je buffer? Bereken van deze twee componenten telkens het aantal mol dat overblijft/ontstaat na reactie.

Berichten: 11

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

NaHS en H2S

Dus in 1 liter heb je in het begin 1 mol H2S daar gaat X mol vanaf tijdens de reactie dus 1 - X

Dat betekent dus dat er bij NaHS X mol bij komt dus daar ontstaat X mol.

Berichten: 772

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Inderdaad. Nu kun je dit in de buffervergelijking stoppen, en hieruit het aantal mol bepalen.

Berichten: 11

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Kun je me precies uitleggen wat de buffervergelijking is? Ik heb namelijk nog nooit met buffers gewerkt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Berekening volumeverhouding met bufferoplossing

Pqzm schreef: do 24 mei 2012, 17:29
Kun je me precies uitleggen wat de buffervergelijking is? Ik heb namelijk nog nooit met buffers gewerkt.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Henderson-Hasselbalch-vergelijking
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer