[scheikunde] reactiesnelheid practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

reactiesnelheid practicum

hallo,

Ik heb de opdracht gekregen, samen met een medeleering, om te onderzoeken of de reactiesnelheid te beinvloeden is.

Wel ik en mijn partner hebben als onderzoeksvraag: Kan de reactie snelheid beinvloed worden door de luchtdruk?

Voor deze proef hadden we al in gedachten om een stolp te gebruiken die we kunnen vacuum zuigen, maar het probleem is dat we niet echt een experiment weten om onder die stolp uit te voeren.

Kan iemand ons een voorstel doen ?

Alvast bedankt!

mvg

Robin.

Berichten: 12.262

Re: reactiesnelheid practicum

Om een effect te krijgen zul je, denk ik, een reactie moeten kiezen die een gas produceert. Je kan bijvoorbeeld kijken of de decompositie van waterstofperoxide (in waterige oplossing) langzamer gaat onder druk (of sneller bij verlaagde druk).
Victory through technology

Berichten: 3

Re: reactiesnelheid practicum

Omdat onze stolp niet echt zo groot is lijkt het mij niet mogelijk om deze proef uitevoeren maar toch al bedankt ik zal het voorleggen aan onze leerkracht

Meerdere voorstellen zijn steeds welkom maar de opstelling zou liefst zo klein mogelijk moeten zijn bedankt ;)

Berichten: 3

Re: reactiesnelheid practicum

we hebben dit even besproken met onze leerkracht en hij vond dit een goed idee maar hij adviseert ons toch een neerslagreactie uit te voeren wegens praktische moeilijkheden

een neerslag reactie met thiosulfaat en een zuur

suggesties zijn welkom!

alvast bedankt

Re: reactiesnelheid practicum

Begin eens met de reactievergelijking en bedenk eens hoe een drukverandering hier invloed op zou kunnen hebben.

Reageer