Ruimtesonde naar Pluto

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Tot 3 februari, geloof ik, elke dag een window van ongeveer 2 uur. Daarna wordt het een heel stuk langer wachten - niet alleen op een volgend geschikt moment voor een lancering, maar omdat de swing-by langs Jupiter dan ook achterwege zal moeten worden gelaten (4 werkwoorden achter elkaar...oef), waardoor de reis in een keer heel wat langer duurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ruimtesonde naar Pluto

3 februari, dan betekent nog 2 weken. Dat moet toch wel een keer lukken hoop ik?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Dat hoop (en denk) ik ook!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Ruimtesonde naar Pluto

als het weer meezit zouden ze moeten kunnen lanceren

tevens kan je via anderstaande link de lancering live volgen :roll:

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Berichten: 30

Re: Ruimtesonde naar Pluto

... en als tussenpunt Jupiter zal onderzoeken (i.v.b.m. de atmosfeer) omdat ruimtesonde galileo antenneproblemen had. En om dat het ook de moment is omdat pluto het dichts bij ons nu staat.
Juputer is niet een tussenpunt. De New Horizons zal even door Jupiter worden aangetrokken en daarna in een andere richting verder gaan (naar Pluto). Omdat Jupiter zelf ook een grote snelheid heeft, krijgt de ruimtesonde die snelheid er gratis bij.

Uitstel zou betekenen, dat de sonde niet de ideale baan om Jupiter kan volgen en niet de beoogde extra snelheid krijgt. De reis zal dan een paar jaar langer duren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Is dit niet een enorm moeilijke onderneming voor die sateliet?

Ik bedoel, kunnen een paar kilometer verkeerd aankomen bij een planeet er niet voor zorgen dat ze de verkeerde kant uitgaat? en eens ze de verkeerde kant uitgaat is het moeilijk om weer bij te stellen, zeker als ze al verder weg is.

of kunnen ze daar iets tegen doen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 30

Re: Ruimtesonde naar Pluto

made in flanders schreef:Is dit niet een enorm moeilijke onderneming voor die sateliet?

Ik bedoel, kunnen een paar kilometer verkeerd aankomen bij een planeet er niet voor zorgen dat ze de verkeerde kant uitgaat? en eens ze de verkeerde kant uitgaat is het moeilijk om weer bij te stellen, zeker als ze al verder weg is.

of kunnen ze daar iets tegen doen?
Het is inderdaad een hele prestatie, om zo iets goed uit te voeren.

Wel kunnen heel precies de planeetbanen berekend worden.

Verder hebben deze sondes navigatie-systemen aan boord, die zich op bepaalde sterren kunnen richten.

Kleine koerscorrecties zijn altijd wel nodig en die zijn uit te voeren d.m.v. stuwraketjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ruimtesonde naar Pluto

@ Skywatcher:

Hij is onderweg!!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Al sinds gisteren.

ik wou het live volgen,maar ik heb het net gemist omdat ik foto's aan 't posten was.(op een ander forum)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Huh? Tis vandaag toch donderdag 19 januari 2006? Wat was er gisteren dan?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 134

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Nu een toespraak ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Huh? Tis vandaag toch donderdag 19 januari 2006? Wat was er gisteren dan?
over dazed and confused gesproken :roll:

dan vraag ik mij toch af naar wat ik gisteren aan t kijken was

Berichten: 134

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Ik heb net de launch gezien, maar er was een ding dat me opviel. Bij het buitenvliegen van de dampkring was er niks van hitte te zien, zoals bij het binnenvliegen. Hebben ze dit gewoon niet laten zien of is er die er gewoon niet? Als die er niet is, waarom dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Bij het binnenvliegen wordt er toch gewoon een veel grotere snelheid bereikt en is er toch meer luchtweerstand ?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Ruimtesonde naar Pluto

Ben benieuwd :roll:

Reageer