Springen naar inhoud

elektronica

• Log in om te kunnen reageren

cathal

cathal

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2012 - 08:40

Dag allemaal

ik heb een vraagje over de bruggelijkrichter.
Hier is een afbeelding:

Geplaatste afbeelding

Als ik de stroom volg bij positieve ingangsspaning en door de eerste diode ga dan kom ik voor de keuze tussen 2 diodes. Ik weet dat ik de onderste moet nemen, omdat over de bovenste geen potentiaalverschil staat, maar hoe zie je nu dat het potentiaalverschil=0 ?

alvast bedankt

Cathal Clavie

Veranderd door Kravitz, 25 mei 2012 - 12:27
Afbeelding ingevoegd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2012 - 08:47

Begin je wel aan de linkerkant van je plaatje?

cathal

cathal

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2012 - 08:54

Ik begin links boven, ga door de eerste diode (verder naar rechts dus) en kom zo bij de bovenste klem uit van Vout.
Ik ga nu naar de onderste klem (van Vout) en kom dan bij de linker hoek van de ruit. Hier kan ik dus door 2 diodes 1 naar boven en 1 naar onder.
In mijn cursus staat dat ik alleen naar onder kan omdat over de bovenste diode geen spanningsval staat.

Alvast bedankt voor het antwoord

Cathal Clavie

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2012 - 09:01

Als het bovenste in-contact een hogere spanning heeft dan het lagere in-contact dan is de spanning aan de bovenkant van de bovenste diode (= bovenste in-contact) hoger dan de spanning aan de onderkant van de bovenste diode (= negatieve uit-contact). De bovenste diode staat dus in sper. Hierdoor zal dus geen stroom lopen. Ik denk dat je nu zelf wel ziet wat er geldt voor de onderste diode. Ik denk ook dat je de situatie waarbij het onderste in-contact de hoogste spanning heeft kunt beredeneren.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2012 - 13:46

Het gemakkelijkste is gewoon even de diodes linksboven en rechtsonder 'wegpoetsen'. Je ziet dan duidelijk dat er 2 diodes in serie met de uitgang staan, en over beide valt ook spanning.
Victory through technology

cathal

cathal

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2012 - 08:41

bedankt!

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures