Springen naar inhoud

Bindingscurve Hemoglobine

• Log in om te kunnen reageren

popsy

popsy

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2012 - 09:54

Hey,

Binnenkort examen biochemie en dit was 1 van de examenvragen van de voorbije jaren:

Hoe zal de bindingscurve van Hemoglobine er uit zien als de patiënt een CO-intoxicatie heeft?

Een normale Hb-curve is sigmoïdaal, dus bij het verhogen van de zuurstof partieeldruk zal er plots een switch zijn van een zwakke naar sterke affiniteit voor O2.
Als de patiënt een CO2 intoxicatie heeft, zal deze natuurlijk minder O2 kunnen binden,
maar zal die z'n affiniteit voor O2 wel verhogen... Daarom twijfel ik of je de curve
nu juist hoger of lager moet tekenen..

Mvg,
Popsy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2012 - 21:31

Het is heel lang geleden dat ik hierin les had.... de sigmoïdale curve komt dacht ik doordat hemoglobine per molecuul 4 zuurstofmoleculen kan binden, en dat de affiniteit toeneemt als er al zuurstof op de eersten zit.

Als je nu aanneemt dat de CO (dus niet koolzuur, pas op met die 2!) een deel van de posities inneemt, denk ik dat je dat het makkelijkst zou kunnen visualiseren door de X-as te verschuiven: de CO komt er niet af, en de zuurstof komt dus in een al voorgeladen hemoglobinemolecuul.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures