Springen naar inhoud

combinatieschakeling serie-parallel

• Log in om te kunnen reageren

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2012 - 14:36

Men schakelt twee weerstanden, respectievelijk 60,0 Ω en 90,0 Ω parallel en plaatst in serie daarmee een weerstand van 24,0 Ω. Het geheel staat op een spanning van 24,0 V geschakeld.

Nu, afhankelijk of je die van 24 ohm voor of na de parallelschakeling plaatst, kom je toch verschillende situaties/antwoorden uit, niet?
Men vraagt hier verder naar de I en de U in de versch. weerstanden, maar -zoals gezegd- kom je toch iets anders uit als je ipv. ervoor, de 24 ohm weerstand na de parallelschakeling plaatst?

Of maakt het niet uit wat je als eerste weerstand plaatst?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6684 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 mei 2012 - 15:13

Probeer eerst eens zelf te beredeneren of er verschil is, of niet.
En waarom, of waarom niet?

Tip: teken het eens uit.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6729 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2012 - 15:14

Kies eens een configuratie en bereken de spanningen over alle weerstanden. Laat deze berekening eens zien. Doe vervolgens dezelfde berekening voor de andere configuratie.

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2012 - 15:27

Welja, dan kom ik verschillende resultaten uit.
Volgens het boek dat ik gebruik is de juiste oplossing diegene waar ik de 24 ohm als eerste plaats.
Vandaar mijn vraag; is het de bedoeling dat je verschillende uitkomsten krijgt? Ik dacht van wel, maar dan is deze vraag toch op twee manieren op te lossen, telkens met een andere uitkomst.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6684 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 mei 2012 - 15:35

Welja, dan kom ik verschillende resultaten uit.

Laat die berekening dan eens zien.

Ik zou ook de oorspronkelijke vraagstelling wel eens willen zien.
Kun je die eens citeren, en dan graag letterlijk zoals het er staat?

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2012 - 15:42

Hmm, uit uw antwoord leid ik af dat het alletwee hetzelfde zou moeten zijn...
Zal eens kijken waar mijn fout ligt...

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2012 - 15:50

Ah, ik zie het al... Ik was er vanuitgegaan dat de U in de parallel ook 24 was - beetje een verkeerde interpretatie dat de U dezelfde blijft in een parallel en dat (indien die vòòr de andere schakeling zat) die dan de volledige spanning zou krijgen...
Tja.

In ieder geval bedankt!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45336 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2012 - 11:49

Handige applet die veel inzichtelijk kan maken:

http://phet.colorado...-ac-virtual-lab
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures