Springen naar inhoud

Ladingsdosis...?

• Log in om te kunnen reageren

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2012 - 19:17

Opgave:
Aan een patient in coma wordt digoxine met een infuus toegediend. Digoxine heeft de volgende farmacokinetische parameters: Cl =130 ml/min en T1/2 = 39 uur.
Met welke snelheid moet digoxine worden toegediend om een steady-state concentratie van 12 µg/L te bereiken?
Omdat digoxine een lange halfwaardetijd heeft, zal het erg lang duren voordat de steady-state concentratie wordt bereikt. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat digoxine al vanaf het begin van de infusie de gewenste concentratie heeft en bereken dit?

Het eerste deel van de vraag heb ik gevonden, nl. 1,56µg/min of 93,6µg/u.

Nu, op het tweede deel loop ik vast. Het antwoord is dus een ladingsdosis toedienen. De formule daarvoor bij IV infuus is: D*= Cpss x Vd.
Cpss is gegeven nl. 12µg/L. Dan doe bereken ik Vd = Ke/Cl <=> Vd = (0.693/39)/0.130L/min <=> Vd = 0.00231L.
Dan invullen geeft: D*= 12µg/L x 0.00231L <=> D* = 0,02772µg. Lijkt me ten eerste zeer onwaarschijnlijk. En het antwoor is fout want het zou 5,26mg moeten zijn. Iemand een idee?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2012 - 15:17

Ik ken die formules voor dit soort toepassingen niet, er zal allicht voorgeschreven zijn welke eenheden te gebruiken.

Je zit er een factor 190 000 naast dus. Dat doet allereerst vermoeden dat je ergens met milli's of micro's werkt in je formules waar die voor hele eenheden bedoeld zijn? Dan kom je misschien al dichterbij?

verder:

Vd = (0.693/39)/0.130L/min

ik zie daar 39 uur en 0,130 L/minuut.
Geeft dat ook geen fout factor 60?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures